[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) ::
جلد 34 شماره 4 صفحات 81-108 برگشت به فهرست نسخه ها
انسان فرهیخته سینوی
علی صحبت لو، دکتر محمدرضا آهنچیان، دکتر بختیار شعبانی ورکی، دکتر علیرضا صادق زاده قمصری
چکیده:   (445 مشاهده)
انسان فرهیخته سینوی*
علی صحبت­لو**
دکتر محمدرضا آهنچیان***
دکتر بختیار شعبانی ورکی ****
دکتر علیرضا صادق زاده قمصری*****

چکیده
اینکه انسان فرهیخته چگونه انسانی است و با چه معیارها و ویژگیهایی می‌توان چنین انسانی را به منزلۀ محصول تعلیم و تربیت محک زد، همواره سؤال اساسی فیلسوفان بوده است. در پژوهش حاضر هدف این است که با رجوع به مبانی فلسفی و اندیشه‌های تربیتی ابن‌سینا، تصویر انسان فرهیخته را از نگاه وی شناسایی کرده و به تبیین آن بپردازیم. برای تحقق بخشیدن به این هدف با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا، تمام آثار ابن‌سینا و آثار اصیلی که درباره اندیشه‌های فلسفی او به زبان فارسی نگاشته شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان دادند که در حوزه هستی‌شناسی، وی مفهوم انسان فرهیخته را با مفاهیمی چون خداوند در حکم مبدأ خالق هستی، حاکمیت نظام علیت بر جهان هستی و غایتمندی در نظام هستی در یک مجموعه می‌نگرد. در قلمرو معرفت‌شناسی ابن‌سینا، انسان فرهیخته را در گستره هستی می‌نگرد. ابن‌سینا در حوزه ارزش‌شناسی، تصویری که از انسان فرهیخته ارائه می‌دهد شامل موجودی دارای اراده و اخلاق تغییرپذیر است. سرانجام در قلمرو انسان‌شناسی وی انسان فرهیخته را به ‌منزله موجودی واجد اصالت روح، اجتماعی و متفاوت ازنظر برخورداری از عقل به تصویر می‌کشد. درنتیجه، نگاه ویژه ابن‌سینا به انسان فرهیخته وی را از سایر فلاسفه متمایز می‌کند. ریشه اصلی این تفاوت به نوع نگاه ابن‌سینا به هستی، ماهیت انسان و رابطه انسان با خدا بازمی‌گردد. درمجموع انسان فرهیخته سینوی با ویژگیهایی مانند داشتن ایمان به خدا، عقل ورزی، برخوردار از اخلاق نیکو، طالب دانش، تندرست، باسواد و صاحب شغل معرفی ‌شده است.

کلید واژگان: مبانی فلسفی تربیت، انسان فرهیخته، ابن‌سینا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/4/23                           تاریخ پذیرش: 96/4/19
* این مقاله مستخرج از رساله دکتری فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه فردوسی مشهد است.
** دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد alisohbatlo@gmail.com
*** استاد فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده  علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه  فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)ahanchi8@um.ac.ir
**** استاد فلسفه تعلیم وتربیت،  دانشکده  علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه  فردوسی مشهد Bshabani@ferdowsi.um.ac.ir
*****  استادیار فلسفه تعلیم وتربیت ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه  تربیت مدرسali_sadeq@modares.ac.ir
واژه‌های کلیدی: مبانی فلسفی تربیت، انسان فرهیخته، ابن‌سینا
متن کامل [PDF 566 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohbatloo A, Aahanchiyaan, Ph.D. M, Sha’bani Varaki, Ph.D. B, Saadeghzaadeh Ghamsari, Ph.D. A. Sophisticated/Well-Educated Person from Avicenna’s Perspective. QJOE. 2019; 34 (4) :81-108
URL: http://qjoe.ir/article-1-1381-fa.html

صحبت لو علی، آهنچیان محمدرضا، شعبانی ورکی بختیار، صادق زاده قمصری علیرضا. انسان فرهیخته سینوی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (4) :81-108

URL: http://qjoe.ir/article-1-1381-fa.html



دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3875