[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 107-129 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین معیارهای استاندارد مدارس سبز در ایران
حسین میبودی، اکرم الملوک لاهیجانیان ، محمد شبیری، علی جوزی، رضا عزیزی نژاد
چکیده:   (1674 مشاهده)

تدوین معیارهای استاندارد مدارس سبز در ایران

حسین میبودی*

دکتر اکرم‌الملوک لاهیجانیان**

دکتر سید محمد شبیری***

دکترسیدعلی جوزی ****

دکتر رضا عزیزی‌نژاد*****

چکیده

بسیاری از تهدیدهای محیط زیستی، تخریب منابع و آلوده‌سازی محیط نتیجه فعالیتهای انسانی است؛ ازاین‌رو آموزش محیط زیست به دانش‌آموزان از مؤثرترین شاخصها در افزایش و ارتقای آگاهی های جامعه قلمداد می‌شود. امروزه تدوین معیارهای انتخاب مدارس سبز با تأکید بر حفاظت از محیط زیست به یکی از مهم‌ترین مسائل سازمانهای مسئول تبدیل‌شده است. پژوهشگران معیارهای متعددی را برای ارزیابی مدارس سبز برشمرده‌اند که باوجود تعدد، دارای همگرایی قانع‌کننده هستند. استانداردهای مدارس سبز که شامل فضای فیزیکی، فرهنگ ‌سازمانی و اهداف آموزشی هستند، نمودی کلی از یک مدرسه سبز را فراهم می‌کنند. فقدان مدارس سبز در میان مدارس کشور ضرورت وجود معیارهای استاندارد را که همچون مدل اطلاعاتی،تصمیم‌گیران را در ایجاد مدارس فوق یاری میدهد بیشتر آشکار می‌سازد. تدوین این معیارها و چگونگی به‌کارگیری آنها از طریق روش‌شناسی، موجب میشود که دامنه انتخابهای نادرست محدود و گزینش این مدارس از حیطه افراد غیرمتخصص خارج شود و به روشهای سلیقه‌ای، ذهنی و توصیفی لگام زده شود تا این اقدام با برخورداری از پشتوانه علمی، در حیطه حرفه‌ای‌گری و متخصصان قرار گیرد. در این تحقیق1 با استفاده از رویکردهای تصمیم‌گیری چند معیاره فازی، معیارهای استاندارد مدارس سبز کشور ایران در قالب 14 معیار اصلی و 28 معیار فرعی تدوین‌شده است. در پایان نیز سعی شد با ارائه راهکارهای مناسب، به مدیران این مدارس به‌منظور مدیریت هر چه بهتر محیط زیستی یاری شود.

کلید واژگان:مدرسه سبز، تحلیل شبکه‌ای فازی، معیار استاندارد، ایران

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت:  6/7/94                 تاریخ پذیرش: 3/3/95

* دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانlinks.state@gmail.com

** دانشیار دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران(نویسنده مسئول)  lahijanian@hotmail.com

*** دانشیار دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیستsm_shobeiri@pnu.ac.ir

**** دانشیار گروه محیط زیست،دانشکده فنی و مهندسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران شمالsajozi@yahoo.com

***** استادیارگروه اصلاح نباتات،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات تهران r.azizi@srbiau.ac.ir

1. مقاله حاضر برگرفته از رساله دکتری حسین میبودی تحت عنوان «ارائه الگوی ارزیابی مدارس سبز ایران با استفاده از روشهای تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی» در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی: مدرسه سبز، تحلیل شبکه‌ای فازی، معیار استاندارد، ایران
متن کامل [PDF 1480 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Setting Standards for Green Schools in Iran. QJOE. 2016; 32 (3) :107-129
URL: http://qjoe.ir/article-1-134-fa.html

میبودی حسین، لاهیجانیان اکرم الملوک، شبیری محمد، جوزی علی، عزیزی نژاد رضا. تدوین معیارهای استاندارد مدارس سبز در ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :107-129

URL: http://qjoe.ir/article-1-134-fa.html



دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764