[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 79-105 برگشت به فهرست نسخه ها
هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل:مطالعه موردی چندگانه
ابراهیم طلایی ، نسرین انصاری، مکرمه پهلوان، زهرا ابوطالبی
چکیده:   (1090 مشاهده)

هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل:مطالعه موردی چندگانه

دکتر ابراهیم طلائی*

نسرین انصاری**

مکرمه پهلوان***

زهرا ابوطالبی****

چکیده

هدف اصلی این تحقیق بررسی ماهیت و چگونگی عملیاتی شدن یکی از سیاست های اخیر وزارت آموزش‌ و‌ پرورش با نام هوشمندسازی مدارس است. به این منظور با روش مطالعه موردی که به واکاوی عمیق یک پدیده در یک یا چند مورد می پردازد، چهار مدرسه که در شهر تهران از نظر آموزش‌ و‌ پرورش جزو مدارس هوشمند محسوب می­شدند با نمونه ­گیری هدفمند انتخاب گردیدند. به منظور پاسخ به پرسش های این پژوهش که از جنس چگونگی پدیده هستند از روشهای متعارف تولید داده درپژوهشهای کیفی یعنی مشاهده میان­ مدت، مصاحبه مردم نگارانه و پرسشنامۀ باز استفاده شد و با تکنیکهای مقایسه مداوم، کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های این تحقیق تحت دو مضمون کلیِ عوامل ساختاری و فرآیندی یک مدرسه‌ هوشمند بازنمایی شده‌اند. عوامل ساختاری ناظر بر مضامینی است همچون تعداد رایانه در مدرسه، تعداد و نوع نرم‌افزارهای موجود و میزان استفاده، سواد رایانه‌ای معلم و دروسی که بیشتر در آنها از رایانه استفاده می‌گردد و عوامل فرآیندی ناظر بر مضامینی همچون تعامل معلم و دانش­آموز در کنشهای پداگوژیک آنها، تعامل میان دانش آموزان، تعامل معلم با همکاران و با مدیر مدرسه است.  داده‌ها‌ی این پژوهش نشان داده است که فاصله ای قابل ملاحظه میان تلقی اسناد سیاست‌گذاری از مدارس‌هوشمند و آنچه به واقع در حال اتفاق افتادن است، وجود دارد. این شکاف به ­ویژه در خصوص عوامل فرآیندی چشمگیر است.

کلید واژگان: مدرسه هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیند یاددهی-یادگیری، مطالعه موردی چند گانه، سیاست پژوهی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 5/3/94                تاریخ پذیرش: 3/3/95

* استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسe.talae@modares.ac.ir

** دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی،دانشگاه علامه طباطبائیnasrin.anssary@gmail.com

*** دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه خوارزمیmokaramepahlavan@yahoo.com

**** دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی،دانشگاه خوارزمیabootalebi_z@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: مدرسه هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیند یاددهی-یادگیری، مطالعه موردی چند گانه، سیاست پژوهی
متن کامل [PDF 853 kb]   (427 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Making Iranian Schools Smart: From Policy to Practice. QJOE. 2016; 32 (3) :79-105
URL: http://qjoe.ir/article-1-133-fa.html

طلایی ابراهیم، انصاری نسرین، پهلوان مکرمه، ابوطالبی زهرا. هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل:مطالعه موردی چندگانه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :79-105

URL: http://qjoe.ir/article-1-133-fa.html



دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790