تبیین وتحلیل زمینه های سازواری و همگرایی مؤلفه های تفکر انتقادی با تربیت دینی
|
آنیتا همایون فرد ، سید مهدی سجادی  |
|
|
چکیده: (4784 مشاهده) |
دیدگاه های یک تربیت دینی را در تضاد با عقلانی توان دیشه ورزی میبینند، منشأ بسیاری از شبهات و پرسشهایی اند که در این زمینه مطرح شده اند. برهمین اساس امروزه عناوینی چون القای تفکر عقلانی،تفکرانتقادی و خلاقیت از موضوعات مهم تربیتی هستند که نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده اند. درتعلیم و تربیت امروز گرایش به تفکر انتقادی یکی از ملزومات زندگی عقلانی قلمداد شده است. در کشور ما، ضرورت تربیت دینی به منزلۀ وظیفۀ مهم و اصلی تعلیم و تربیت پذیرفته شده است و باید به گون های اعمال شود که در مقابل چالش های موجود به بهترین شکل، مخاطبان را جذب کند. بنابراین، باید تلاش کرد تا به شیوه های موجود در این فرآیند، کیفیت بخشید و آن را بهتر و زیباتر به نسل جوان ارائه داد. اگر تربیت دینی بتواند با روشهای جدید منطبق شود،گامی مؤثر برای جذب افراد به دینداری برداشته است. یک راهکار اساسی در جامعه ما، داشتن تفکر انتقادی در شیوه های تربیت دینی است. این مقاله، با روش تحلیل مفهومی و نیز با استناد به منابع معتبر، تلاش میکند به تطبیق و همگرایی مؤلفه هایی که در تفکر انتقادی و تربیت دینی مؤثرند، بپردازد. نتیجه این پژوهش، اشتراک برخی مؤلفه های تفکر انتقادی و تربیت دینی را به ویژه در بعد شناختی مورد تأکید قرار میدهد و ثابت میکند که این مؤلفه ها با هم تطابق و همخوانی دارند.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، تربیت دینی، همگرایی |
|
متن کامل [PDF 608 kb]
(2863 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/5/31 | پذیرش: 1394/12/10 | انتشار: 1395/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|