[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 78-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین وتحلیل زمینه­ های سازواری و همگرایی مؤلفه­ های تفکر انتقادی با تربیت دینی
آنیتا همایون فرد ، سید مهدی سجادی
چکیده:   (4784 مشاهده)

دیدگاه های یک تربیت دینی را در تضاد با عقلانی توان دیشه ورزی می­بینند، منشأ بسیاری از شبهات و پرسشهایی اند که در این زمینه مطرح شده اند. برهمین اساس امروزه عناوینی چون القای تفکر عقلانی،تفکرانتقادی و خلاقیت از موضوعات مهم تربیتی هستند که نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده اند. درتعلیم و تربیت امروز گرایش به تفکر انتقادی یکی از ملزومات زندگی عقلانی قلمداد شده است. در کشور ما، ضرورت تربیت دینی به منزلۀ وظیفۀ مهم و اصلی تعلیم و تربیت پذیرفته شده است و باید به گون ه­ای اعمال شود که در مقابل چالش های موجود به بهترین شکل، مخاطبان را جذب کند. بنابراین، باید تلاش کرد تا به شیوه­ های موجود در این فرآیند، کیفیت بخشید و آن را بهتر و زیباتر به نسل جوان ارائه داد. اگر تربیت دینی بتواند با روشهای جدید منطبق شود،­گامی مؤثر برای جذب افراد به دینداری برداشته است. یک راهکار اساسی در جامعه ما، داشتن تفکر انتقادی در شیوه ­های تربیت دینی است. این مقاله، با روش تحلیل مفهومی و نیز با استناد به منابع معتبر، تلاش می­کند به تطبیق و همگرایی مؤلفه­ هایی که در تفکر انتقادی و تربیت دینی مؤثرند، بپردازد. نتیجه این پژوهش، اشتراک برخی مؤلفه­ های تفکر انتقادی و تربیت دینی را به ویژه در بعد شناختی مورد تأکید قرار می­دهد و ثابت می­کند که این مؤلفه­ ها با هم تطابق و همخوانی دارند.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، تربیت دینی، همگرایی
متن کامل [PDF 608 kb]   (2863 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/31 | پذیرش: 1394/12/10 | انتشار: 1395/9/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Homaayoonfard A, Sajjaadi, Ph.D. S. Critical Thinking and Religious Training:Areas of Convergence. QJOE 2016; 32 (3) :57-78
URL: http://qjoe.ir/article-1-132-fa.html

همایون فرد آنیتا، سجادی سید مهدی. تبیین وتحلیل زمینه­ های سازواری و همگرایی مؤلفه­ های تفکر انتقادی با تربیت دینی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :57-78

URL: http://qjoe.ir/article-1-132-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710