[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 182-163 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش تاریخ علم فیزیک بر درک دانشجو- معلمان از فرایند مدل سازی در فیزیک
فاطمه اربابی فر
چکیده:   (1350 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تاریخ علم فیزیک بر درک دانشجو- معلمان از فرایند مدل‌سازی در فیزیک است.  روش این پژوهش، کاربردی و شبه‌آزمایشی در طرح مقایسۀ گروههای ایستا با اجرای پس‌آزمون است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجو- معلمان دختر سال آخر رشتۀ آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان کل کشور بودند. نمونه آماری پژوهش نیز دانشجو- معلمان سال آخر رشته آموزش فیزیک مرکز شرافتِ پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان در استان تهران بودند. گروه آزمایش دانشجو- معلمانی بودند که به عنوان واحد انتخابی درس تاریخ علم فیزیک را انتخاب کرده‌­اند، در حالی که دانشجو- معلمان گروه کنترل این درس را انتخاب نکرده‌­اند. برای گردآوری داده­‌ها به­‌منظور سنجش درک دانشجو- معلمان از مدل­‌سازی در فیزیک و سطح یادگیری شناختی آنها از پرسشنامۀ­ چهارگزینه‌­ای در پس‌آزمون استفاده شده که سؤالات آن متناظر با سطوح مختلف یادگیری شناختی تنظیم شده است. برای تأیید روایی سؤالات پرسشنامه از نظرات اساتید آموزش فیزیک و تاریخ علم استفاده شده و برای تأیید پایایی آزمون نیز ضریب پایایی نهایی در پس‌آزمون در محدودۀ مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل آماری و آزمودن فرضیه­‌ها نرم­‌افزار SPSS و برای تحلیل داده­‌ها با توجه به نرمال بودن داده­‌ها و برقراری سایر شرایط، از آزمون دونمونه‌­ای T مستقل استفاده شده است. نتیجۀ این آزمون نشان داده که فرضیۀ تحقیق مورد تأیید است و دانشجو- معلمانی که واحد درسی تاریخ علم فیزیک را با موفقیت گذرانده‌­اند نسبت به دانشجو- معلمان مشابهی که این واحد درسی را نگذرانده‌­اند، درکی بهتر از فرایند مدل­‌سازی در روش علمی دارند.
واژه‌های کلیدی: تاریخ علم فیزیک، یادگیری شناختی، آموزش فیزیک، مدل سازی
متن کامل [PDF 503 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/4 | پذیرش: 1398/8/2 | انتشار: 1400/12/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arbaabifar, Ph.D. F. The Effect of Teaching History of Physics on Student-Teachers’ Understanding of the Process of Model Construction in Physics. QJOE 2022; 37 (4) :163-182
URL: http://qjoe.ir/article-1-1300-fa.html

اربابی فر فاطمه. بررسی تأثیر آموزش تاریخ علم فیزیک بر درک دانشجو- معلمان از فرایند مدل سازی در فیزیک. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (4) :163-182

URL: http://qjoe.ir/article-1-1300-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645