[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 9-32 برگشت به فهرست نسخه ها
فرآیند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران: فرصتها و تهدیدها
بیژن سمیعی نژاد ، مجید علی­ عسگری، نعمت‌الله موسی­ پور، غلامرضا حاجی حسین­ نژاد
چکیده:   (598 مشاهده)

فرآیند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران: فرصتها و تهدیدها

بیژن سمیعی­ نژاد*

دکتر مجید علی­ عسگری**

دکتر نعمت‌الله موسی­ پور***

دکتر غلامرضا حاجی حسین­ نژاد****

چکیده

نظام آموزش و پرورش کشورمان نخستین گام های تحول بنیادین را در "دوره ابتدایی" و"تربیت معلم" برداشته است و لیکن تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران فاقد الگویی برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز آن است. هدف اصلی مقاله حاضر1 واکاوی فرآیند تربیت معلم در مقطع ابتدایی بر اساس ابعاد چهارگانه(جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقا، ارزشیابی) در اسناد تحولی آموزش و پرورش است. این پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی تحقیق است و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش نظریه مبنایی بهره برده­است. داده­ های پژوهش از طریق مصاحبه با 24 معلم ابتدایی و مدرس/کارشناس تربیت­معلم گردآوری شده است. تحلیل داده­ها به شیوه تحلیل محتوای استقرایی(از جزء به کل) و طی سه مرحله کدگذاری(باز، محوری، انتخابی) انجام پذیرفته است. یافته­ها در پاسخ به سؤال اول پژوهش بیانگر نُه مقوله اساسی و در پاسخ به سؤال دوم پژوهش شامل یک پدیده محوری با عنوان "هویت حرفه ای معلمان ابتدایی" است. پاسخ سؤال سوم پژوهش انطباق و ارتباط نُه مقوله اساسی با ابعاد چهارگانه تربیت معلم بود: جذب(به ­گزینی، باورها، کارآمدی ها)، آماده ­سازی(دانش اندوزی حرفه، مهارت افزایی حرفه)، حفظ و ارتقا(به­داشت: اجتماعی/رفاهی، به­سازی: ضرورت/ ساز وکار)، ارزشیابی(ارزشیابی بهینه). مقوله پشتیبانی حلقه رابط میان وظائف نهادهای اولیه (دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش) است. بر همین اساس الگوی فرآیندی پژوهش ترسیم گردید.

کلید واژگان: تراز، تربیت معلم، دوره ابتدایی، نظریه مبنایی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 6/11/94                                 تاریخ پذیرش: 1/3/95

*دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه خوارزمیbi_sam.4666@yahoo.com

**دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمیaliasgari2002@yahoo.com

***دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیانn_mosapour@yahoo.com

****دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمیHosseinnejad_1@yahoo.com

1. این مقاله از رساله دوره دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران استخراج شده است.

واژه‌های کلیدی: تراز، تربیت معلم، دوره ابتدایی، نظریه مبنایی
متن کامل [PDF 663 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Process of Training Teachers for Elementary School in the Islamic Republic of Iran: Opportunities and Threats. QJOE. 2016; 32 (3) :9-32
URL: http://qjoe.ir/article-1-130-fa.html

سمیعی نژاد بیژن، علی­ عسگری مجید، موسی­ پور نعمت‌الله، حاجی حسین­ نژاد غلامرضا. فرآیند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران: فرصتها و تهدیدها. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :9-32

URL: http://qjoe.ir/article-1-130-fa.html



دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 810 queries by yektaweb 3600