نظام آموزش و پرورش کشورمان نخستین گام های تحول بنیادین را در "دوره ابتدایی" و"تربیت معلم" برداشته است و لیکن تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران فاقد الگویی برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز آن است. هدف اصلی مقاله حاضر1 واکاوی فرآیند تربیت معلم در مقطع ابتدایی بر اساس ابعاد چهارگانه(جذب، آماده سازی، حفظ و ارتقا، ارزشیابی) در اسناد تحولی آموزش و پرورش است. این پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی تحقیق است و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش نظریه مبنایی بهره بردهاست. داده های پژوهش از طریق مصاحبه با 24 معلم ابتدایی و مدرس/کارشناس تربیتمعلم گردآوری شده است. تحلیل دادهها به شیوه تحلیل محتوای استقرایی(از جزء به کل) و طی سه مرحله کدگذاری(باز، محوری، انتخابی) انجام پذیرفته است. یافتهها در پاسخ به سؤال اول پژوهش بیانگر نُه مقوله اساسی و در پاسخ به سؤال دوم پژوهش شامل یک پدیده محوری با عنوان "هویت حرفه ای معلمان ابتدایی" است. پاسخ سؤال سوم پژوهش انطباق و ارتباط نُه مقوله اساسی با ابعاد چهارگانه تربیت معلم بود: جذب(به گزینی، باورها، کارآمدی ها)، آماده سازی(دانش اندوزی حرفه، مهارت افزایی حرفه)، حفظ و ارتقا(بهداشت: اجتماعی/رفاهی، بهسازی: ضرورت/ ساز وکار)، ارزشیابی(ارزشیابی بهینه). مقوله پشتیبانی حلقه رابط میان وظائف نهادهای اولیه (دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش) است. بر همین اساس الگوی فرآیندی پژوهش ترسیم گردید.
Sami’eenejaad B, Aliasgari, Ph.D. M, Moosaapoor, Ph.D. N, Haajihoseynnejaad, Ph.D. G. The Process of Training Teachers for Elementary School in the Islamic Republic of Iran: Opportunities and Threats. QJOE 2016; 32 (3) :9-32 URL: http://qjoe.ir/article-1-130-fa.html
سمیعی نژاد بیژن، علی عسگری مجید، موسی پور نعمتالله، حاجی حسین نژاد غلامرضا. فرآیند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران: فرصتها و تهدیدها. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :9-32