[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 121-142 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرپذیری رشد مهارتهای زبانی دانش‌آموزان دوزبانه از مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی
مریم عفتی کلاته ، دکتر محمدرضا بهرنگی، دکتر براتعلی منفردی راز
چکیده:   (64 مشاهده)
تأثیرپذیری رشد مهارتهای زبانی دانش‌آموزان دوزبانه از مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی

مریم عفتی کلاته*
دکتر محمدرضا بهرنگی**
دکتر براتعلی منفردی راز***

چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بر رشد مهارتهای زبانی (گوش دادن‌‌، سخن گفتن‌‌، خواندن و نوشتن) دانش‌آموزان دوزبانه ترکمن به روش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان دوزبانه کلاسهای پایه سوم مقطع ابتدایی استان خراسان شمالی بود که از میان آنها در مجموع 52 دانش‌آموز پسر در دو کلاس آزمایش و کنترل و 51 دانش آموز دختر در دو کلاس آزمایش و کنترل (در مجموع نمونه‌ای مشتمل بر 103 نفر) به شیوه خوشه‌ای چندمرحله‌ای‌‌ تصادفی انتخاب شدند. داده‌هـای مهارتهای زبانی با آزمون محقق ساخته گردآوری شده است. روایی این آزمون را صاحبنظران تأیید و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ، ضریب تنصیف و ضریب بازآزمایی محاسبه شده است. با تأیید آماری برابری مهارتهای زبانی دو گروه کنترل و آزمایش در آغاز، گروه آزمایش در کارگاه 20 جلسه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) براساس کتاب داستانی «پیکسی» آموزش دیدند. کلاسداری در گروه آزمایش با الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بود. نتایج آمار توصیفی و استنباطی در مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از میانگین، انحراف معیار و نیز تحلیل کوواریانس تأثیر معنادار مثبت الگوی یادشده را بر رشد مهارتهای زبانی گوش دادن‌‌، سخن گفتن‌‌، خواندن و نوشتن نشان داد. افزایش مهارتهای زبانی دو جنس (دختر و پسر) از نظر آماری برابر بود. بنابراین گنجاندن الگوی یادشده در برنامه‌های درسی رسمی زبان آموزی دانش آموزان دو زبانه کشورمان توصیه می­‌شود.

کلیدواژگان: اجتماع پژوهشی، مهارتهای زبانی‌‌، آموزش دو زبانگی‌‌، فلسفه برای کودکان‌‌، الگوی مدیریت آموزش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/1/14                    تاریخ پذیرش: 97/2/16
* دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول) efati_maryam@yahoo.com
** استاد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی behrangimr@yahoo.com
*** استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان  monfaredi@cfu.ir
واژه‌های کلیدی: اجتماع پژوهشی، مهارتهای زبانی‌‌، آموزش دو زبانگی‌‌، فلسفه برای کودکان‌‌، الگوی مدیریت آموزش
متن کامل [PDF 771 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effati Kalaateh M, Behrangi, Ph.D. M, Monfaredi Raaz, Ph.D. B. Improving Bilingual Students’ Language Skills through the Use of Teaching Model in Philosophy for Children and Community of Enquiry. QJOE. 2018; 34 (3) :121-142
URL: http://qjoe.ir/article-1-1230-fa.html

عفتی کلاته مریم، بهرنگی محمدرضا، منفردی راز براتعلی. تأثیرپذیری رشد مهارتهای زبانی دانش‌آموزان دوزبانه از مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :121-142

URL: http://qjoe.ir/article-1-1230-fa.html



دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781