این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بر رشد مهارتهای زبانی (گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن) دانشآموزان دوزبانه ترکمن به روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دوزبانه کلاسهای پایه سوم مقطع ابتدایی استان خراسان شمالی بود که از میان آنها در مجموع 52 دانشآموز پسر در دو کلاس آزمایش و کنترل و 51 دانش آموز دختر در دو کلاس آزمایش و کنترل (در مجموع نمونهای مشتمل بر 103 نفر) به شیوه خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. دادههـای مهارتهای زبانی با آزمون محقق ساخته گردآوری شده است. روایی این آزمون را صاحبنظران تأیید و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ، ضریب تنصیف و ضریب بازآزمایی محاسبه شده است. با تأیید آماری برابری مهارتهای زبانی دو گروه کنترل و آزمایش در آغاز، گروه آزمایش در کارگاه 20 جلسهای (هفتهای دو جلسه) براساس کتاب داستانی «پیکسی» آموزش دیدند. کلاسداری در گروه آزمایش با الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بود. نتایج آمار توصیفی و استنباطی در مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از میانگین، انحراف معیار و نیز تحلیل کوواریانس تأثیر معنادار مثبت الگوی یادشده را بر رشد مهارتهای زبانی گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن نشان داد. افزایش مهارتهای زبانی دو جنس (دختر و پسر) از نظر آماری برابر بود. بنابراین گنجاندن الگوی یادشده در برنامههای درسی رسمی زبان آموزی دانش آموزان دو زبانه کشورمان توصیه میشود.
Effati Kalaateh M, Behrangi, Ph.D. M, Monfaredi Raaz, Ph.D. B. Improving Bilingual Students’ Language Skills through the Use of Teaching Model in Philosophy for Children and Community of Enquiry. QJOE 2018; 34 (3) :121-142 URL: http://qjoe.ir/article-1-1230-fa.html
عفتی کلاته مریم، بهرنگی محمدرضا، منفردی راز براتعلی. تأثیرپذیری رشد مهارتهای زبانی دانشآموزان دوزبانه از مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :121-142