[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 101-120 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی
فاطمه عابدی، دکتر مرتضی منادی ، دکتر ملوک خادمی، دکتر علیرضا کیامنش
چکیده:   (71 مشاهده)

تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی


فاطمه عابدی*
دکتر مرتضی منادی**
دکتر ملوک خادمی***
دکتر علیرضا کیامنش****

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل کتابهای درسی دین و زندگی پایۀ دوم و سوم دورۀ متوسطه دوم با تاکید بر میزان توجه به شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش، کتابهای دین و زندگی دورۀ متوسطه در سال تحصیلی 95-1394  بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی پایۀ دوم و سوم دورۀ متوسطه به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، نمون برگ تحلیل محتوای کتابهای درسی بر مبنای شاخصهای تربیتی مندرج در برنامه درسی ملی بود. برای استخراج اطلاعات، از روش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد: 1. کتابهای دین و زندگی 2 و 3 دورۀ متوسطه دوم، بر اساس سه مضمون کلی شناخت و معرفت، گرایشها و تمایلات، و عمل و رفتار، منطبق با برنامه درسی ملی نگاشته شده است. 2. تعداد کل مؤلفه‌های مفهومی کتابهای دین و زندگی پایۀ دوم و سوم در مجموع 709  فراوانی بود که از این تعداد پایۀ دوم 313 و پایۀ سوم 396 فراوانی را به خود اختصاص داده بودند. 3. از مجموع مؤلفه‌های مفهومی کتابهای بررسی شده، بیشترین توجه مربوط به مؤلفه‌های محور شناخت و معرفت با 425 فراوانی و کمترین توجه مربوط به مؤلفه‌های محور گرایشها و تمایلات با 87 فراوانی بود. از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که اهتمام ویژۀ مؤلفان کتاب دین و زندگی، افزایش شناخت افراد نسبت به اصول اساسی و فروع دین است و به بحث گرایشها و تمایلات و عمل به فرامین، توجه چندانی نشده است.

کلید واژگان: تحلیل محتوا، کتاب دین و زندگی، شاخصهای تربیتی، برنامه درسی ملی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/2/2                    تاریخ پذیرش: 97/1/16
* دانش آموخته دوره دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س) (نویسنده مسئول)  f.abedi2455@gmail.com
** دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س) mortezamonadi@gmail.com
*** دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)  khademim@yahoo.com
**** استاد تحقیق و ارزشیابی، دانشگاه خوارزمی kiamanesh@khu.ac.ir

واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، کتاب دین و زندگی، شاخصهای تربیتی، برنامه درسی ملی
متن کامل [PDF 556 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aabedi F, Monaadi, Ph.D. M, Khaademi, Ph.D. M, Kiamanesh, Ph.D. A. Content Analysis of High School Textbooks on Religion and Life with Respect to the Standards Set by the National Curriculum. QJOE. 2018; 34 (3) :101-120
URL: http://qjoe.ir/article-1-1229-fa.html

عابدی فاطمه، منادی مرتضی، خادمی ملوک، کیامنش علیرضا. تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :101-120

URL: http://qjoe.ir/article-1-1229-fa.html



دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781