این مقاله، فراتحلیلی بر پژوهشهای اجرا شده در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران طی سالهای 1393-1388 است. رشد پژوهشها در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی سبب شده است که پژوهشگران به این نتیجه برسند که تسلط بر همۀ ابعاد یک مسأله تا حد زیادی امکانپذیر نیست و حتی موجب پراکندگی اطلاعات در این زمینه میشود. از این رو به انجام دادن پژوهشهای ترکیبی پرداخته اند. در پژوهش حاضر تلاش شده است که با بررسی روند پژوهشهای انجام شده تصویری جامع از مطالعات این حوزه در سطح ملی ارائه شود تا براساس آن، توجه پژوهشگران به حوزههای مغفول مانده جلب شود و درنهایت به توسعهیافتگی روزافزون این مفهوم در کشور یاری رسانده شود .باتوجه به اهمیت فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی، پژوهشگر با هدف ترکیب کمّی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی با روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 16مقاله را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داده که از میان عوامل تعهد سازمانی، سلامت اداری کارکنان، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی، عوامل تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی تاثیر بیشتری بر فرسودگی شغلی گذاشته اند؛ از این رو در رتبه دوم جدول کوهن قرار میگیرند. همچنین از میان این عوامل تعهد سازمانی با اندازه اثر 0/361 دارای بیشترین اندازه اثر و سلامت کارکنان با اندازه اثر 0/224 دارای کمترین اندازه اثر در زمینۀ فرسودگی شغلی است.
Toolaabi, Ph.D. Z, Poorashraf, Ph.D. Y, Abbaaspoor H. Meta-Analysis of Studies on Job Burnout within the Iranian Schools. QJOE 2018; 34 (3) :83-100 URL: http://qjoe.ir/article-1-1228-fa.html
طولابی زینب، پوراشرف یاسان اله، عباسپور حیدر. فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران) . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :83-100