[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 54-33 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت بندی وظایف و تکالیف شغلی معلمان شیمی دورۀ متوسطه با روش دیکوم
اسماعیل اولی ، نعمت الله ارشدی ، نعمت الله موسی پور ، غلامرضا یادگارزاده
چکیده:   (4293 مشاهده)
تعیین وظایف و تکالیف یک شغل، سپس مشخص کردن شایستگیهایی که افراد برای انجام دادن آن شغل باید داشته باشند، دو گام مهم برای بهبود کیفی هر شغل در یک سازمان به شمار می­آید. چنین اقدامی برای شغل معلمی در حوزه­‌های یادگیری گوناگون از جمله شیمی می­تواند به ارتقای سطح مهارتهای حرفه­ای معلمان و بهبود چشم­گیر کیفیت آموزش بینجامد. در این پژوهش با تحلیل شغل به روش دیکوم، وظایف و تکالیف یک معلم شیمی به طور کامل شناسایی و تعیین شده است. به این منظور ده نفر از افراد خبره برای شرکت در کارگاه دیکوم انتخاب شدند. پس از دسته­‌بندی و گرفتن تایید نهایی برونداد این کارگاه از شرکت­‌کنندگان، پنج وظیفه شامل "تدریس و مدیریت یادگیری" با 10 تکلیف، "ارزشیابی و ارزیابی" با 8 تکلیف، "مدیریت و رهبری محیط یادگیری" با 9 تکلیف"، رشد و توسعۀ فراگیران" با 8 تکلیف و "رشد و توسعۀ حرفه­‌ای" با 10 تکلیف برای یک معلم شیمی تعیین شد. سپس با تنظیم یک پرسشنامه با 45 گویه و تکمیل آن از سوی افراد یادشده، با توجه به میانگین امتیاز داده شده به هر تکلیف و بهره­‌گیری از آزمون فریدمن، تکالیف و وظایف تعیین شده بر اساس اهمیت، فراوانی و سختی با سطح معناداری 95 درصد اولویت­‌بندی شد. از نظر اهمیت و فراوانی وظیفۀ "ارزشیابی و ارزیابی" بیشترین اولویت و "رشد و توسعه حرفه‌­ای" کمترین اولویت را به خود اختصاص دادند. البته به دلیل عدم وجود اختلاف معنادار، اولویت­‌بندی وظایف از نظر سختی ممکن نشد. از این یافته­‌ها می­توان برای تعیین شایستگیهای اصلی یک معلم شیمی شایسته و تاثیرگذار بهره برد.
 
واژه‌های کلیدی: تحلیل شغل، روش دیکوم، وظایف و تکالیف، معلم شیمی، آموزش شیمی
متن کامل [PDF 832 kb]   (2762 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/18 | پذیرش: 1396/12/26 | انتشار: 1397/8/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oulaa E, Arshadi, Ph.D. N, Moosaapoor, Ph.D. N, Yaadegaarzadeh, Ph.D. G. Identification and Prioritization of High School Chemistry Teachers’ Occupational Duties and Tasks Using the DACUM Process. QJOE 2018; 34 (3) :33-54
URL: http://qjoe.ir/article-1-1226-fa.html

اولی اسماعیل، ارشدی نعمت الله، موسی پور نعمت الله، یادگارزاده غلامرضا. شناسایی و اولویت بندی وظایف و تکالیف شغلی معلمان شیمی دورۀ متوسطه با روش دیکوم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :33-54

URL: http://qjoe.ir/article-1-1226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645