[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 9-32 برگشت به فهرست نسخه ها
فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه‌ریزی درسی ریاضی DNR (دوگانی- نیازهای فکورانه - استدلالهای پی در پی) 
مسعود بهرامی بیدکلمه، دکتر زهرا گویا
چکیده:   (72 مشاهده)
فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه‌ریزی درسی ریاضی DNR
(دوگانی-  نیازهای فکورانه - استدلالهای پی­‌در­پی)

‏‎مسعود بهرامی بیدکلمه*
دکتر زهرا گویا‎**


چکیده
‏این‎ مقاله، بخشی از یک طرح تحقیقی است که هدف آن‏‏، ‏تبیین یک چارچوب نظری مناسب‏، برای کمک به تدوین و اجرای برنامۀ درسی ریاضی‏ ‎‏در‎ دورۀ متوسطه بوده است. با در‌نظر گرفتن مؤلفه‌هایی از پیشینۀ پژوهشی‏، یک چارچوب نظری موسوم به ‎DNR ‏(دوگانی-  نیازهای فکورانه – استدلالهای پی‌در‌پی) که از سوی گِرشان هَرِل تدوین شده‏، اساس کار این پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق نشان داد که این چارچوب، می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا با نگاهی نوین، به تدوین برنامۀ درسی ریاضی بپردازند. در این طرح پژوهشی‎‏‏، بر اساس‏ چارچوب DNR‎ فعالیتهایی ‏برای بخشهای بسیاری از محتوای درسی ریاضی دوره‌های متوسطۀ اول و دوم در ایران  طراحی شد و در محیط واقعی کلاسهای درس ریاضی‏، به طور آزمایشی، توسط نویسندۀ اول تدریس شد. سپس در مرحلۀ نهایی، فعالیتهایی متناسب با موضوع مختصات و نمایش خطوط در دستگاه مختصات دکارتی تدوین و در یک مدرسۀ عادی پسرانۀ پایۀ نهم یکی از شهرستانهای استان تهران اجرا  شده است. این دو موضوع  به دانش‌آموزان سه کلاس عرضه شد و معلم اصلی کلاس، ضمن حضور در تمام جلسات‏ تدریس، نقش مشاهده‌گر و همکار منتقد را ایفا کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که محتوای درسی ریاضی طراحی شده بر مبنای چارچوب DNR و شیوۀ عرضۀ آن‏‏، ‏می‌تواند یادگیری مطالب ریاضی را برای دانش‌آموزان تسهیل ‌کند‏، به تعمیق مطالب یادگرفته شده بینجامد و بعضی از خلأ‌های آموزشی برنامۀ درسی موجود را برطرف کند.
 
کلید واژگان: دیدگاه شناختی‏، چارچوب DNR،  فعالیت‏ یادگیری ریاضی، ‏برنامه‌ درسی‏ ریاضی، مختصات‏، دستگاه مختصات دکارتی‏، دورۀ متوسطه
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/4/18                     تاریخ پذیرش: 97/4/9
* دانشجوی دکتری ریاضی با گرایش آموزش ریاضی، گروه ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی   masoudbahramibidkalme@yahoo.com
** ‎استاد آموزش ریاضی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی(نویسنده مسئول) z-gouya@sbu.ac.ir
 
واژه‌های کلیدی: دیدگاه شناختی‌، چارچوب DNR، فعالیت‌ یادگیری ریاضی، ‌برنامه‌ درسی‌ ریاضی، مختصات‌، دستگاه مختصات دکارتی‌، دورۀ متوسطه
متن کامل [PDF 867 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami Bidkalmeh M, Gooyaa, Ph.D. Z. The Design and Trial of High School Math Activities Based on DNR Framework. QJOE. 2018; 34 (3) :9-32
URL: http://qjoe.ir/article-1-1225-fa.html

بهرامی بیدکلمه مسعود، گویا زهرا. فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه‌ریزی درسی ریاضی DNR (دوگانی- نیازهای فکورانه - استدلالهای پی در پی) . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :9-32

URL: http://qjoe.ir/article-1-1225-fa.html



دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781