[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 32، شماره 4 - ( 10-1395 ) ::
جلد 32 شماره 4 صفحات 40-9 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اجرای بازی آموزشی درس همسایگان ایران بر اساس اصول سازنده گرایی و ارائه چارچوبی برای طراحی بازی آموزشی
یوسف مهدوی نسب ، هاشم فردانش ، ابراهیم طلایی ، جواد حاتمی
چکیده:   (9567 مشاهده)

بازی کردن فعالیتی لذت‌بخش است که از جذابیت بسیار برای کودکان برخوردار است. بهره ­گیری از بازیها در آموزش می‌تواند به افزایش انگیزه در دانش‌آموزان و در نتیجه یادگیری بهتر آنها بینجامد. هدف این پژوهش  طراحی و اجرای نمونه بازی آموزشی همسایگان ایران در درس علوم اجتماعی با بهره‌گیری از اصول طراحی محیط های یادگیری سازنده ­گرایانه، ارائه چارچوبی برای مراحل فرآیند طراحی بازی آموزشی، تعیین ویژگیهای بازی آموزشی و بررسی تأثیر بازی طراحی شده بر یادگیری دانش‌آموزان است. به همین منظور ابتدا منابع مطالعاتی در مورد بازیهای آموزشی و اصول آموزشی سازنده گرایی مورد بررسی قرار گرفت، پس از آن یکی از دروس کتاب پنجم ابتدایی با نام همسایگان ایران انتخاب و یک بازی آموزشی بر اساس اصول آموزشی سازنده گرایی برای آن طراحی شد. پس از طراحی، بازی مورد بررسی شماری از متخصصان فناوری آموزشی و معلمان قرار گرفت و بر اساس بازخوردهای دریافتی از آنان، اصلاح شد تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. به‌منظور اجرای بازی طراحی شده از روش آزمایشی پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بهره ­گیری شد. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان گروه آزمایش (بازی آموزشی بر اساس رویکرد  سازنده­ گرایی) نسبت به دانش‌آموزان گروه کنترل (آموزش با رویکرد سازنده ­گرایی بدون بازی) مطالب بیشتری یادگرفته اند.

واژه‌های کلیدی: بازی همسایگان ایران، طراحی محیط یادگیری سازنده گرایانه، بازیهای آموزشی، طراحی محیط یادگیری بازی­ گونه
متن کامل [PDF 993 kb]   (11135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/4/7 | پذیرش: 1395/3/29 | انتشار: 1395/10/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MahdaviNasab Y, Fardaanesh, Ph.D. H, Talaa’ee, Ph.D. E, Haatami, Ph.D. J. The Design and Trial of an Educational Game Based on a Fifth Grade Course. QJOE 2017; 32 (4) :9-40
URL: http://qjoe.ir/article-1-122-fa.html

مهدوی نسب یوسف، فردانش هاشم، طلایی ابراهیم، حاتمی جواد. طراحی و اجرای بازی آموزشی درس همسایگان ایران بر اساس اصول سازنده گرایی و ارائه چارچوبی برای طراحی بازی آموزشی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (4) :9-40

URL: http://qjoe.ir/article-1-122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 4 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710