[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 36-60 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان انطباق اهداف کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی با اسناد فرادست آن
غلامعلی سیفی، دکتر بهروز مهرام، دکتر مقصود امین خندقی، دکتر محمود سعیدی رضوانی
چکیده:   (1723 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی تناسب هدفها در کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف تصریح شده در اسناد فرادست نظام آموزشی انجام شده است. سؤال کلی این مطالعه معطوف به همسویی هدفهای کتابهای مورد بررسی با اسناد فرادست و مشتمل بر راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی، اهداف شورای عالی آموزش و پرورش، سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی، سند چشم­انداز بیست ساله کشور و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش پژوهش تلفیقی از دو روش مقایسه ای و تحلیل محتوا بود. در قسمت انطباق میان محتوای اسناد و  همسویی آنها، از روش مقایسه ای و برای تعیین فراوانی در هر مقوله، از تحلیل محتوا بهره گیری شد. واحد ثبت در تحلیل اسناد فرادست، مواد قانونی و در کتابهای درسی مضمون بود. فرایند کد گذاری به شیوه قیاسی انجام شد. برای بررسی اعتبار کدگذاری، یک چهارم از محتوای هر کتاب به صورت تصادفی انتخاب  شد و سه نفر  آن را کدگذاری کردند. میزان همسانی در این فرایند برابر با  96/0 مشاهده شد.  یافته­ها نشان داد اگر چه میزان همسویی کتابهای درسی با اهداف اجتماعی فرادست بالاست، لیکن به هدفهای سیاسی کمتر توجه شده است و این موضوع در پایه­های اول و دوم بارزتر است. همچنین میان نگاه صاحب­نظران درباره اهمیت هدفها و میزان توجه به آنها در کتابهای درسی رابطه قابل قبولی وجود ندارد. بازنگری در سازماندهی و رابطه عمودی محتوای درس تعلیمات اجتماعی به­ویژه در زمینه اهداف سیاسی، از اقدامات ضروری برای برنامه ریزان و مؤلفان کتابهای درسی قلمداد شده است.

واژه‌های کلیدی: اسناد برنامه درسی، هدف، کتاب درسی، تعلیمات اجتماعی، دوره راهنمایی تحصیلی
متن کامل [PDF 735 kb]   (320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyfi G, Mahraam, Ph.D. B, Aminkhandaghi, Ph.D. M, Saeedi Rezvaani, Ph.D. M. The Match between the Goals Pursued in Middle School Social Science Textbooks and Those Stated in the Superseding Documents. QJOE. 2014; 30 (1) :36-60
URL: http://qjoe.ir/article-1-115-fa.html

سیفی غلامعلی، مهرام بهروز، امین خندقی مقصود، سعیدی رضوانی محمود. میزان انطباق اهداف کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی با اسناد فرادست آن. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (1) :36-60

URL: http://qjoe.ir/article-1-115-fa.html



دوره 30، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4072