[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 34 شماره 2 صفحات 93-112 برگشت به فهرست نسخه ها
نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او 
دکتر علیرضا عصاره ، آیدین مهدیزاده تهرانی، علیرضا امینی زرین، شادی عظیمی
چکیده:   (437 مشاهده)
نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ:
پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او
 
دکتر علیرضا عصاره*
آیدین مهدیزاده تهرانی**
علیرضا امینی زرین***
شادی عظیمی****


چکیده
نظریه‌های رشد سعی در الگوسازی مراحل شکل‌گیری و بالندگی ابعاد شخصیت در بشریت دارند. در این میان رشد قضاوت اخلاقی که ترکیبی پیچیده از ابعاد مختلف شخصیتی همچون بعد اجتماعی و عاطفی دارد، موضوعی است که لارنس کلبرگ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. با وجود بررسیها و نقدهای انجام شده دربارۀ این نظریه، به‌نظر می­رسد هنوز ابعادی از آن پنهان و ناگفته‌ مانده است. پژوهشگران این مقاله با الگوسازی نظریۀ کلبرگ، در روشن‌سازی آنچه مدنظر وی بوده است، کوشیده اند تا از این بابت خلاء موجود در این نظریه و فاصلۀ آن با آنچه در تعریف اخلاق نزد بزرگان فلسفه و دین بوده است، مشخص شود. این خلاء که به­ منزلۀ یک مرحلۀ مغفول در این نظریه تبیین و ارائه شده، طی یک مرحله بازسازی و بازشناسی روش کلبرگ به روش نیمه‌­اکتشافی با مقوله­‌بندی تحلیلی-تفسیری گزاره‌های دریافت شدۀ هنرجویان در یکی از مدارس شهر تهران نمایان‌تر و مشخص‌تر شده است. در ادامه با مقایسه آنچه کلبرگ به­‌عنوان مراحل ششگانه معرفی کرده با آنچه مدنظر آبراهام مزلو بوده است، این مرحلۀ مغفول نیز با عنوان مرحلۀ «فراعرفی» تبیین و معرفی شده است. در پایان ضمن جمع‌بندی ارزشهای نظریه کلبرگ، پژوهشگران با پیشنهاد اضافه‌شدن این مرحله به مراحل رشد اخلاقی کلبرگ سعی در ارائه رهنمودی برای فهم بهتر مراحل رشد قضاوت اخلاقی کرده‌اند که به انطباق این نظریه بر آنچه کانت «عمل اخلاقی» نامیده است، کمک خواهد کرد.

کلید واژگان: اخلاق، رشد اخلاقی، الگوهای رشد اخلاقی، لارنس کلبرگ، نقد نظریه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/11/24                      تاریخ پذیرش: 96/10/3
* دانشیار برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجائی(نویسنده مسئول)  alireza_assareh@srttu.edu
** دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجائی  aidinbiid@yahoo.com
*** دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجائی       ar.aminizarrin@gmail.com
**** دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی shadiaazimi@gmail.com
واژه‌های کلیدی: اخلاق، رشد اخلاقی، الگوهای رشد اخلاقی، لارنس کلبرگ، نقد نظریه
متن کامل [PDF 566 kb]   (689 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assaareh, Ph.D. A, Mahdizaadeh Tehraani A, Amini Zarrin A, Azimi S. A Critical Review of Kohlberg’s Theory of Moral Judgment and a Guideline on its Developmental Stages. QJOE. 2018; 34 (2) :93-112
URL: http://qjoe.ir/article-1-1059-fa.html

عصاره علیرضا، مهدیزاده تهرانی آیدین، امینی زرین علیرضا، عظیمی شادی. نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (2) :93-112

URL: http://qjoe.ir/article-1-1059-fa.html



دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790