:: دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 68-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر روش یادگیری مبتنی بر مسئله و روش سخنرانی بر هیجانات تحصیلی: نقش واسطه ای کنترل ادراکی و ارزش ذهنی
رحیم بدری گرگری ، شهرام واحدی ، یوسف ادیب ، سینا شفیعی سورک
چکیده:   (4444 مشاهده)
 
هدف از انجام مطالعۀ حاضر­ مقایسۀ تأثیر روش آموزشی یادگیری مبتنی بر مسئله و روش سخنرانی بر هیجانات تحصیلی از طریق متغیرهای میانجی کنترل ادراکی و ارزش ذهنی بوده است. از این رو روش پژوهش شبه­‌آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون پس‌­آزمون با گروه گواه نامعادل به­‌کار گرفته شده است. از جامعۀ آماری دانشگاه فرهنگیان یزد، پردیس پسران، با روش نمونه­‌گیری در دسترس، چهار کلاس علوم تربیتی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که از این میان دو کلاس، به حجم 58 نفر، به شکل تصادفی در گروه آزمایشی و دو کلاس دیگر، به حجم 60 نفر، در گروه گواه قرار گرفتند. در گروه آزمایشی از روش یادگیری مبتنی بر مسئله و در گروه گواه از روش سخنرانی در مدت 16 جلسه­ آموزشی استفاده شد. داده­‌ها با پرسشنامه­ هیجانات پیشرفت (پکران و همکاران، 2002)، مقیاس کنترل تحصیلی ادراک­شده پری (پری و همکاران، 2001) و مقیاس ارزش­گذاری درونی (پینتریچ و دی­گروت، 1990) گرد­آوری و با روش الگویابی معادلات ساختاری، رویکرد حداقل مجذورات جزیی تحلیل شدند. همسو با فرضیه­‌های پژوهش، نتایج توانایی بیشتر روش یادگیری مبتنی بر مسئله، نسبت به روش سخنرانی، در تأثیر بر متغیرهای کنترل ادراکی و ارزش ذهنی را نشان داد. همچنین نقش میانجی این سازه­‌های شناختی در تأثیر روش یادگیری مبتنی بر مسئله بر هیجانات تحصیلی تایید شد. این نتایج استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مسئله را به مثابه یک روش آموزشی کارآمد، در آموزش دانشجومعلمان پیشنهاد می­کند.

 
واژه‌های کلیدی: هیجانات تحصیلی، یادگیری مبتنی بر مسئله، روش سخنرانی، کنترل ادراکی، ارزش ذهنی
متن کامل [PDF 627 kb]   (1185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/4/28 | پذیرش: 1396/1/15 | انتشار: 1396/10/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها