:: دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 37 شماره 1 صفحات 88-73 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مؤلفه های توسعۀ سیاسی در کتابهای درسی دورۀ اول و دوم متوسطه (95 – 1394) 
سید مجتبی طاهری ، علی دارابی
چکیده:   (1846 مشاهده)
توسعه سیاسی از مفاهیمی است که پس از جنگ جهانی دوم در ادبیات توسعه مطرح شده است. برخی توسعه سیاسی را مقدمۀ توسعه اقتصادی دانسته و با نظر به اهمیت جامعه‌­­پذیری سیاسی، لازمه تحقق توسعه سیاسی را، توجه جدی‌­تر نظام آموزش و پرورش به آن می­‌دانند. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان برخورداری کتابهای مطالعات اجتماعی، تاریخ، جامعه­‌شناسی، ادبیات فارسی و معارف اسلامی دوره اول و دوم متوسطه از مؤلفه­‌های توسعه سیاسی است که براساس نظرات گوناگون، آیات و روایات و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احصا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش کاربردی است. واحد تحلیل، صفحه، پرسشها و تصویر است که با استناد به روش ویلیام رومی، ضریب درگیری فراگیران با متون درسی محاسبه شده است. برای اندازه­‌گیری تفاوت میان ضرایب درگیری و نحوه توزیع مؤلفه­‌ها، از آزمون خی2 استفاده شده است. تحلیل ضرایب درگیری(ISI) به دست آمده، مبین توجه اندک تا مطلوب به مؤلفه­‌های توسعه سیاسی است. آزمون خی 2 نیز نشان داد که هم میان پایه­‌های تحصیلی، تفاوتی معنادار در توزیع مؤلفه‌­های توسعه سیاسی وجود دارد و هم  میزان توزیع مؤلفه­‌ها در کل محتوا، به طور معناداری نامتوازن است.
واژه‌های کلیدی: توسعۀ سیاسی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه، جامعه‌پذیری سیاسی، قانون اساسی جمهوری اسلامی
متن کامل [PDF 480 kb]   (675 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/6 | پذیرش: 1398/5/5 | انتشار: 1400/3/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها