:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 92-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطه ای کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز
عزت اله قدم پور ، سمیرا قره ویسی ، مجید سلیمانی
چکیده:   (683 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی با نقش واسطه‌­ای کیفیت ارتباط معلم- دانش‌­آموز بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها 368 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه‌­ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، دانش‌­آموزان مقیاسه‌ای پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران (2009)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و ادراک کیفیت ارتباط معلم- دانش‌­آموز موری و زوواک (2011) را تکمیل کردند. داده‌­های حاصل از پرسشنامه­‌ها با به‌­کارگیری آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و به کمک نرم‌­افزار آماری Amos22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته­‌ها نشان دادند که پیوند با مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دارای رابطه مستقیم است. همچنین کیفیت ارتباط معلم- دانش­‌آموز در رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی نقش واسطه‌­ای دارد. بنابراین، آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و بهبود کیفیت ارتباط معلم- دانش‌­آموز می‌­تواند دانش‌­آموز را به مدرسه علاقه‌‌­مند کند و باور وی را نسبت به موفقیت در یادگیری افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: پیوند با مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی، کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز
متن کامل [PDF 542 kb]   (342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/21 | پذیرش: 1400/4/8 | انتشار: 1402/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها