:: دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 38 شماره 1 صفحات 132-109 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل فرایندی عادت واره نهادی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر مشهد)
فردین محمدی
چکیده:   (1011 مشاهده)
پژوهش حاضر سعی در تبیین این مسأله دارد که عادت­‌واره نهادی دانش­‌آموزان در مشهد در چه سطحی قرار دارد و چه شرایطی بر آن اثرگذار بوده است. به این منظور چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس نظریات بوردیو تدوین شده و به­‌منظور گردآوری و تحلیل داده‌­ها از روش پیمایش و تحلیل موضوعی بهره گرفته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در روش پیمایش عبارت بود از دانش‌­آموزان شهر مشهد که با روش نمونه‌­گیری خوشه­­‌ای و فرمول کوکران 390 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. در روش تحلیل موضوعی با استفاده از نمونه­‌گیری هدفمند و معیار اشباع نظری با  31 نفر از معلمان به­‌مثابه مطلعان کلیدی مصاحبه شد. نتایج بخش کمی بیانگر آن است که سطح عادت­‌واره نهادی دانش­‌آموزان پایین‌­تر از سطح متوسط قرار دارد و نتایج بخش کیفی نیز نشان­‌دهنده تضعیف عادت­‌واره نهادی دانش‌­آموزان در سالهای اخیر تحت­‌تأثیر شرایط درون- میدانی و فرامیدانی است. بنابراین نتایج بخش کمی و کیفی تحقیق بیانگر تضعیف سطح عادت­‌واره نهادی دانش‌­آموزان است. چنین وضعیتی برای میدان آموزش که یکی از مهم­‌ترین کارکردهای میدان اجتماعی را به­‌عهده دارد، رضایت­‌بخش نیست. با توجه به آنکه رابطه متقابل میان میدان تولید و مصرف آموزش وجود دارد، ضروری است که این چالش مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: میدان آموزش، عادت واره نهادی، دانش آموزان، بوردیو
متن کامل [PDF 509 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/6 | پذیرش: 1398/8/24 | انتشار: 1401/3/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها