:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 194-175 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل توسعه ورزش مدارس: رویکردی آمیخته
سلیمان انصاری ، شهرام نظری ، احمد محمودی
چکیده:   (1011 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ورزش مدارس بود که با طرح تحقیق آمیخته اکتشافی انجام شد. گردآوری اطلاعات در دو بخش کیفی(تحلیل مضمون) و بخش کمی(مدل‌سازی معادله ساختاری) انجام شد. از همین رو ابتدا از طریق مصاحبه‌ عمیق و نیمه­‌ساختاریافته با 17 متخصص و صاحب‌نظر داده‌های کیفی گردآوری شدند. پس از جمع‌آوری و تحلیل همزمان داده‌ها با استفاده از رویکرد براون و کلارک(2006) سه مضمون اصلی شناسایی شدند که عبارت‌اند از: عوامل مؤثر بر توسعه ورزش مدارس، راهکارهای توسعه ورزش مدارس و پیامدهای توسعه مدارس. بر اساس یافته‌های بخش کیفی، پرسشنامه‌­ای محقق­‌ساخته تنظیم شد که پس از تعیین روایی و پایایی مقدماتی، در اختیار نمونه‌های بخش کمی قرار گرفت. 387 کارشناس و معلم تربیت‌بدنی شهر تهران پرسشنامه را تکمیل کردند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادله ساختاری(SEM) استفاده شد. نتایج مدل‌سازی معادله ساختاری، مدل طراحی‌شده را تأیید کرد به‌گونه‌ای که همۀ گزاره‌ها و مؤلفه‌های موجود در مدل طراحی‌شده، از برازشی مطلوب برخوردار بودند. در یک نتیجه‌گیری می‌توان بیان داشت که برای توسعه ورزش در مدارس باید عوامل مؤثر بر آن را به‌صورت همه‌جانبه و دستگاهی در نظر گرفت و به‌تناسب پیامدهای موردنیاز، راهکارهای توسعه ورزش در مدارس را مورد استفاده قرار داد.
واژه‌های کلیدی: توسعه ورزش، تعلیم و تربیت ورزشی، ورزش مدارس
متن کامل [PDF 2545 kb]   (1183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/16 | پذیرش: 1401/3/20 | انتشار: 1403/6/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها