هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ورزش مدارس بود که با طرح تحقیق آمیخته اکتشافی انجام شد. گردآوری اطلاعات در دو بخش کیفی(تحلیل مضمون) و بخش کمی(مدلسازی معادله ساختاری) انجام شد. از همین رو ابتدا از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با 17 متخصص و صاحبنظر دادههای کیفی گردآوری شدند. پس از جمعآوری و تحلیل همزمان دادهها با استفاده از رویکرد براون و کلارک(2006) سه مضمون اصلی شناسایی شدند که عبارتاند از: عوامل مؤثر بر توسعه ورزش مدارس، راهکارهای توسعه ورزش مدارس و پیامدهای توسعه مدارس. بر اساس یافتههای بخش کیفی، پرسشنامهای محققساخته تنظیم شد که پس از تعیین روایی و پایایی مقدماتی، در اختیار نمونههای بخش کمی قرار گرفت. 387 کارشناس و معلم تربیتبدنی شهر تهران پرسشنامه را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادله ساختاری(SEM) استفاده شد. نتایج مدلسازی معادله ساختاری، مدل طراحیشده را تأیید کرد بهگونهای که همۀ گزارهها و مؤلفههای موجود در مدل طراحیشده، از برازشی مطلوب برخوردار بودند. در یک نتیجهگیری میتوان بیان داشت که برای توسعه ورزش در مدارس باید عوامل مؤثر بر آن را بهصورت همهجانبه و دستگاهی در نظر گرفت و بهتناسب پیامدهای موردنیاز، راهکارهای توسعه ورزش در مدارس را مورد استفاده قرار داد.