برنامه درسی ملی یکی از زیرنظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که نقشه کلان برنامهدرسی و چارچوب نظام برنامهریزی درسی کشور را تعیین می کند. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای اجرای این برنامه و تعیین اعتبار و وزن آنها بود، بنابراین از روش پژوهش ترکیبی اکتشافی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل محتوای برنامه درسی ملی، کتابها، مقالات، پژوهشها و مطالعات مرتبط با بنیانهای نظری اجرا، متخصصان برنامه درسی و همۀ صاحبنظران و دستاندرکاران اجرای برنامه درسی ملی بود که 1- برای شناسایی مؤلفههای اجرا، کل محتوای برنامه درسی ملی، 2- برای اعتباربخشی مؤلفههای اجرا، حداکثر منابع مرتبط و 6 نفر از متخصصان و 3- بهمنظور وزندهی 17 نفر از صاحبنظران و دستاندرکاران اجرایی به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از نمونبرگ، فرم مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. دادههای کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوای کیفی و با نرمافزار مکسکیودیای و دادههای کمی از طریق آنتروپی شانون تحلیل شده اند. براساس یافتههای این پژوهش، مؤلفههای اجرای برنامه درسی ملی شناسایی، اعتباربخشی و در نهایت وزن آنها معین شده است. این مؤلفهها عبارتاند از: طراحی، تدوین و تصویب اسناد واسطهای، تدوین برنامههای درسی، طراحی و تولید مواد و رسانههای یادگیری، اجرای زمان آموزش، اجرای ساختار، اشاعه و پذیرش، تأمین، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی برای طراحی و تدوین برنامهدرسی، توانمندسازی نیروی انسانی بخشهای گوناگون اجرا، اجرای سازوکارهای تشویق مجریان، پشتیبانی، توجه به شرایط و عوامل مؤثر بر اجرا، اجرای برنامههای درسی، مستندسازی اجرا و پایش و نظارت.
Ra’naa’ee M, Mehrmohammadi M, Delaavar A, KhosraviBaabaadi A A. Revisiting the Constituents of Deploying the National Curriculum. QJOE 2022; 37 (4) :31-54 URL: http://qjoe.ir/article-1-2072-fa.html
رعنایی مجید، مهرمحمدی محمود، دلاور علی، خسرویبابادی علیاکبر. واکاوی «مؤلفههای اجرای برنامهدرسی ملی». فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (4) :31-54