:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 220-203 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان خودشفقت ورزی با استرس شغلی در معلمان
سلمان زارعی
چکیده:   (1078 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌­ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان خودشفقت­‌ورزی با استرس شغلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، معلمان مشغول به تدریس مقطع راهنمایی آموزش‌وپرورش منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان آنان 328 معلم به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. داده‌ها از طریق  پرسشنامه استرس شغلی (رایس،1992)، مقیاس خودشفقت‌­ورزی (نف،2003) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) گردآوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، مدل­‌یابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استرپ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر مستقیم خودشفقت‌­ورزی بر استرس شغلی منفی و معنادار است. به این معنا که با افزایش شایستگی خودشفقت‌­ورزی سطح استرس شغلی معلمان کاهش می­‌یابد. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطه­‌ای تنظیم شناختی هیجان سازگار و نقش واسطه‌­ای تنظیم شناختی هیجان ناسازگار در رابطه میان خودشفقت‌­ورزی با استرس شغلی معنادار است، به این معنی که خودشفقت‌­ورزی می‌­تواند در شرایط استرس‌­زا از طریق کمک به تنظیم هیجانهای مثبت و پذیرش منطقی هیجانهای منفی ​​سبب کاهش استرس شغلی شود.

 
واژه‌های کلیدی: خودشفقت ورزی، استرس شغلی، تنظیم شناختی هیجان
متن کامل [PDF 626 kb]   (740 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/3 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1403/3/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها