:: دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 34-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین چارچوبی به منظور ارائۀ آموزش مبتنی بر همدلی در کلاس درس
سمانه سادات موسویان ، ابراهیم طلایی ، هاشم فردانش ، ابوالفضل بختیاری
چکیده:   (3817 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه معلمان و دانش­‌آموزان در زمینۀ طراحی آموزشی همدلانه است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارنگاری است. جامعه پژوهش معلمان و دانش‌­آموزان شهر تهران بودند که برای انتخاب معلمان از روش نمونه‌­گیری گلوله برفی و برای دانش‌­آموزان از روش ترکیبی استفاده شده است. به منظور گرد­آوری داده‌­­ها از مصاحبه­‌های نیمه­‌ساختارمند استفاده شده و داده­‌های به دست آمده با روشهای کدگذاری باز و مقوله­‌بندی توصیفی و نیز برونداد استنتاجی در نرم‌­افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شده اند. یافته­‌ها نشان می­‌دهند که طراحی آموزشی همدلانه از دیدگاه معلمان، به دو شیوۀ کلیِ ایجابی و سلبی شکل می­‌گیرد. طراحی همدلانۀ ایجابی شامل   فراالگویی، مشارکتی، ذهنی و یادگیرنده- محور است. طراحی همدلانه سلبی، شامل طراحی غیرمنعطف، طراحی غیرضروری و طراحی هدف- محور است. دانش‌­آموزان معتقدند در طراحی همدلانه نقش معلم باید از دانش‌­آموز مجزا شود. دانش‌­آموزان نقش معلم را در دو بعدِ اخلاق حرفه­‌ای و مهارتهای حرفه‌­ای می‌­بینند. مهارت حرفه­‌ای معلم شامل برنامه‌­ریزی، روش تدریس، مدیریت، روزآمد بودن اطلاعات و سواد علمی بالا، درس­‌پژوهی و سوابق کاری است. بعد اخلاق حرفه­ای نیز شامل مؤلفه­‌هایی مانند خودشناسی، انعطاف­‌پذیری، قانون­‌پذیری، وجدان کاری، حسن رفتار و انگیزۀ شغلی است. نقش دانش‌­آموزان نیز در یک آموزش مؤثر شامل همکاری، یادگیری و درک، انگیزش، عملکرد مناسب، قانون­‌مداری، انضباط و تلاش است. در پایان به منظور طراحی آموزشی مبتنی بر همدلی، چارچوبی جدید برای طراحی همدلانۀ  چهارلایه­‌ای با ابعاد مربوطه ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: پدیدارنگاری، طراحی آموزشی، طراحی آموزشی همدلانه، همدلی
متن کامل [PDF 897 kb]   (1554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/30 | پذیرش: 1397/6/26 | انتشار: 1398/9/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها