پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی راهکارهای توسعه مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانشآموزی با استفاده از روشهای کیفی دلفی و غربالگری فازی و روش کمی مدلسازی تفسیری- ساختاری انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. برای انجام دادن پژوهش ابتدا با روش کیفی دلفی 23 راهکار توسعه مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانشآموزی از طریق تحلیل محتوای ادبیات موجود و 15 مصاحبۀ انجامشده با خبرگان استخراج شد و با بهکارگیری روش غربالگری فازی 22 راهکار مورد تأیید خبرگان استخراج شد. پس از آن با روش کمی مدلسازی تفسیری- ساختاری روابط میان راهکارهای توسعه مشارکت تعیین و بهصورت یکپارچه تحلیل شده است. در نهایت بهمنظور خوشهبندی راهکارها از روش MICMAC استفاده شده و نتایج نشان داده است که سه راهکار «فراهم کردن زیرساختهای قانونی مشارکت در سه سطح کلان، سازمانی و محلی»، «تعریف و تفهیم مشارکت در سطح کلان بهمنظور ایجاد شرایط تسهیلکننده، تشویقی و حمایتی» و «ایجاد معاونت تربیتبدنی در ساختار ادارات آموزش و پرورش» از تأثیرگذارترین راهکارهای توسعه مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانشآموزی بهشمار میآیند. بنابراین توسعه مطلوب مشارکت فرابخشی در ورزش دانشآموزی مستلزم فراهم کردن این سه دسته زیرساخت است که با درگیرشدن همه گروهها امکانپذیر است.
Ghasemi Roshnavand J, Bahrololoum, Ph.D. H, Andam, Ph.D. R, Bagheri, Ph.D. H. Prioritizing Ways to Develop Trans-Sectional Cooperation in Student Sports Using Interpretive Structural Modeling. QJOE 2023; 39 (1) :153-172 URL: http://qjoe.ir/article-1-1745-fa.html
قاسمی روشناوند جواد، بحرالعلوم حسن، اندام رضا، باقری هادی. اولویت بندی راهکارهای توسعه مشارکت فرابخشی در ورزش دانش آموزی با استفاده از مدل تفسیری – ساختاری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :153-172