[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 172-153 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت بندی راهکارهای توسعه مشارکت فرابخشی در ورزش دانش آموزی با استفاده از مدل تفسیری – ساختاری
جواد قاسمی روشناوند ، حسن بحرالعلوم ، رضا اندام ، هادی باقری
چکیده:   (1548 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف اولویت­‌بندی راهکارهای توسعه مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانش­‌آموزی با استفاده از روشهای کیفی دلفی و غربالگری فازی و روش کمی مدل‌­سازی تفسیری- ساختاری انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. برای انجام دادن پژوهش ابتدا با روش کیفی دلفی 23 راهکار توسعه مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانش­‌آموزی از طریق تحلیل محتوای ادبیات موجود و 15 مصاحبۀ انجام­‌شده با خبرگان استخراج شد و با به­‌کارگیری روش غربالگری فازی 22 راهکار مورد تأیید خبرگان استخراج شد. پس از آن با روش کمی مدل­‌سازی تفسیری- ساختاری روابط میان راهکارهای توسعه مشارکت تعیین و به­‌صورت یکپارچه تحلیل شده است. در نهایت به‌­منظور خوشه‌­بندی راهکارها از روش  MICMAC استفاده شده و نتایج نشان داده است که سه راهکار «فراهم کردن زیرساختهای قانونی مشارکت در سه سطح کلان، سازمانی و محلی»، «تعریف و تفهیم مشارکت در سطح کلان به‌­منظور ایجاد شرایط تسهیل­‌کننده، تشویقی و حمایتی» و «ایجاد معاونت تربیت‌­بدنی در ساختار ادارات آموزش و پرورش» از تأثیرگذارترین راهکارهای توسعه مشارکتهای فرابخشی در ورزش دانش­‌آموزی به‌­شمار می­‌آیند. بنابراین توسعه مطلوب مشارکت فرابخشی در ورزش دانش‌­آموزی مستلزم فراهم کردن این سه دسته زیرساخت است که با درگیرشدن همه گروهها امکان­‌پذیر است.
 
واژه‌های کلیدی: روش دلفی، مشارکت، غربالگری فازی، ورزش تربیتی، همکاری
متن کامل [PDF 795 kb]   (510 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1399/9/2 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Roshnavand J, Bahrololoum, Ph.D. H, Andam, Ph.D. R, Bagheri, Ph.D. H. Prioritizing Ways to Develop Trans-Sectional Cooperation in Student Sports Using Interpretive Structural Modeling. QJOE 2023; 39 (1) :153-172
URL: http://qjoe.ir/article-1-1745-fa.html

قاسمی روشناوند جواد، بحرالعلوم حسن، اندام رضا، باقری هادی. اولویت بندی راهکارهای توسعه مشارکت فرابخشی در ورزش دانش آموزی با استفاده از مدل تفسیری – ساختاری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :153-172

URL: http://qjoe.ir/article-1-1745-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710