هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح بود. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی بود که برای پاسخ دادن به سؤالات پژوهش و متناسب با ماهیت موضوع پژوهش، از میان روشهای متفاوت کیفی، روشهای کتابخانهای و نظریه دادهبنیاد انتخاب شد. ابزارهای گردآوری دادهها اسناد، منابع مکتوب و مصاحبههای نیمهساختاریافته بودند. شرکتکنندگان در پژوهش اساتید دانشگاه، فعالان حوزه آموزش صلح و نیز معلمان دوره متوسطه اول شهر تهران بودند. پژوهشگر با انجام دادن پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی در نسخه کلاسیک نظریه دادهبنیاد از طریق کدگذاری و در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری یا نظری و کدگذاری انتخابی، انجام شد. برای اطمینان از روایی پژوهش نیز از روش بازبینی اعضا و بررسی همکاران پژوهشی استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مهمترین ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح در دو مضمون اصلی طبقهبندی شد که شامل باورهای بنیادی در زمینۀ صلح و ویژگیهای شخصیتی است. بر این اساس، معلمانی که سواد صلح داشته باشند باید به دیگران، محیط زیست، طبیعت و زیبایی احترام بگذارند، اعتقاد درونی به صلح داشته باشند و برای برقراری صلح پایدار تلاش کنند. این گروه از معلمان باید تلاش کنند تا مهارتهای لازم را برای توسعه سواد صلح در اختیار دانشآموزان قراردهند. معلمی که سواد صلح دارد باید انتقادپذیر باشد و در عین حال مهارتهای کافی برای نقد منصفانه و واقعی کسب کند و از گفتگو و مذاکره بهمثابه ابزاری برای تعامل و حل مشکلات اساسی بهره بگیرد و دانشآموزان را برای استفاده مناسب از این ابزار ترغیب کند.
Tahmaasbi Z, Fathi Vaajaargaah K, Ansaari B, Abbaasi A. Experts’ View on Characteristics of Peace Literate Teachers. QJOE 2024; 40 (3) :49-66 URL: http://qjoe.ir/article-1-3790-fa.html
طهماسبی زهره، فتحی واجارگاه کورش، انصاری باقر، عباسی اسداله. شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح از دیدگاه صاحب نظران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :49-66