[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 66-49 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح از دیدگاه صاحب نظران
زهره طهماسبی ، کورش فتحی واجارگاه ، باقر انصاری ، اسداله عباسی
چکیده:   (432 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح بود. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی بود که برای پاسخ دادن به سؤالات پژوهش و متناسب با ماهیت موضوع پژوهش، از میان روشهای متفاوت کیفی، روشهای کتابخانه‌­ای و نظریه داده‌­بنیاد انتخاب شد. ابزارهای گردآوری­ داده­‌ها­ اسناد، منابع مکتوب و مصاحبه‌های نیمه‌­ساختاریافته بودند. شرکت­‌کنندگان در پژوهش اساتید دانشگاه، فعالان حوزه آموزش صلح و نیز معلمان دوره متوسطه اول شهر تهران بودند. پژوهشگر با انجام دادن پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تجزیه و تحلیل داده­‌های کیفی در نسخه کلاسیک نظریه داده­‌بنیاد از طریق کدگذاری و در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری یا نظری و کدگذاری  انتخابی، انجام شد. برای اطمینان از روایی پژوهش نیز از روش بازبینی اعضا و بررسی همکاران پژوهشی استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مهم‌­ترین ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح در دو مضمون اصلی طبقه­‌بندی شد که شامل باورهای بنیادی در زمینۀ صلح و ویژگیهای شخصیتی  است. بر این اساس، معلمانی که سواد صلح داشته باشند باید به دیگران، محیط زیست، طبیعت و زیبایی احترام بگذارند، اعتقاد درونی به صلح داشته باشند و برای برقراری صلح پایدار تلاش کنند. این گروه از معلمان باید تلاش کنند تا مهارتهای لازم را برای توسعه سواد صلح در اختیار دانش‌­آموزان قراردهند. معلمی که سواد صلح دارد باید انتقادپذیر باشد و در عین حال مهارتهای کافی برای نقد منصفانه و واقعی کسب کند و از گفتگو و مذاکره به‌­مثابه ابزاری برای تعامل و حل مشکلات اساسی بهره بگیرد و دانش‌­آموزان را برای استفاده مناسب از این ابزار ترغیب کند.
واژه‌های کلیدی: سواد صلح، معلمان، نظریه داده بنیاد، ویژگیها
متن کامل [PDF 538 kb]   (628 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/5 | پذیرش: 1402/1/21 | انتشار: 1403/9/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmaasbi Z, Fathi Vaajaargaah K, Ansaari B, Abbaasi A. Experts’ View on Characteristics of Peace Literate Teachers. QJOE 2024; 40 (3) :49-66
URL: http://qjoe.ir/article-1-3790-fa.html

طهماسبی زهره، فتحی واجارگاه کورش، انصاری باقر، عباسی اسداله. شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح از دیدگاه صاحب نظران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :49-66

URL: http://qjoe.ir/article-1-3790-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710