[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
حدود و ثغور مشارکت دانش آموزان در برنامه درسی: تحلیل دیدگاه صاحبنظران
علی مهدوی خواه ، طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی ، مقصود امین خندقی ، مرتضی کرمی
چکیده:   (1929 مشاهده)
این پژوهش، درصدد پاسخگویی به این پرسش بوده که حدود و ثغور مشارکت دانش‌­آموزان در برنامه‌­درسی از دیدگاه صاحبنظران چگونه است؟ برای پاسخ دادن به این پرسش نخست دیدگاههای صاحبنظران درباره مشارکت دانش­‌آموزان در برنامه‌­درسی با به­‌کارگیری روشهای اسنادی، کتابخانه‌­ای و تحلیل مفهومی، توصیف و طبقه­‌بندی شده است. سپس ضمن نقد دیدگاههای مطرح­‌شده، ابعاد مورد وفاق و مغفول مشارکت دانش­‌آموزان در برنامه‌­درسی از دیدگاه صاحبنظران به تصویر کشیده شده است. آنگاه با بررسی وضع موجود، دیدگاه صاحبنظران در زمینۀ حد و مرز مشارکت دانش‌­آموزان در برنامه­‌درسی مشخص شده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش، سیزده نفر از صاحبنظران و سیاستگذاران حوزه برنامه­‌درسی بودند که با معیار داشتن دیدگاه در زمینه مشارکت دانش‌­آموزان در برنامه­‌درسی، به‌­صورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دیدگاههای صاحبنظران نشان داد که مشارکت دانش‌­آموزان در برنامه­‌درسی در همه ابعاد برنامه‌­درسی قابل اجراست. باوجوداین، هنوز سازوکار نظری و عملی مشارکت واقعی دانش‌­آموزان در برنامه­‌درسی فراهم نشده است. سرانجام با بررسی الگوهای گوناگون، «الگوی برنامه‌­درسی مذاکره‌­ای» به‌­عنوان رهیافت بدیل در زمینه مشارکت دانش‌­آموزان در برنامه­‌درسی تعیین شد که بر اساس آن، تغییر اساسی در نگاه به دانش‌­آموز به­‌عنوان "دانش‌­آموز به‌­مثابه فردی موثر و آگاه" که می‌­تواند در بهبود نظام برنامه­‌درسی مشارکت کند، نشان داده شده است.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی مذاکره‌ای، مشارکت دانش آموزان، طراحی برنامه درسی، صدای دانش آموزان
متن کامل [PDF 521 kb]   (1047 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/20 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavikhah A, Javidi Kalateh Jafarabadi, Ph.D. T, Amin Khandaghi, Ph.D. M, Karami, Ph.D. M. The Boundaries of Involving Students in the Curriculum: An Analysis of the Views of Authorities. QJOE 2023; 39 (1) :7-26
URL: http://qjoe.ir/article-1-1933-fa.html

مهدوی خواه علی، جاویدی کلاته جعفرآبادی طاهره، امین خندقی مقصود، کرمی مرتضی. حدود و ثغور مشارکت دانش آموزان در برنامه درسی: تحلیل دیدگاه صاحبنظران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :7-26

URL: http://qjoe.ir/article-1-1933-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710