این تحقیق از نظر هدف از پژوهشهای کاربردی و از نظر روش، کیفی است و در آن برای طراحی مدل، تکنیک دلفی بهکار رفته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل همۀ اساتید گروههای علوم تربیتی و مدیریت و مدیران ارشد ستادی مؤسسات آموزش عالی و همچنین مدیران و معاونان آموزش و پرورش نواحی هفتگانه مشهد در سال تحصیلی 97-1396 بوده اند. بعد از طراحی مدل مفهومی اولیه براساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاضر و تحلیل کیفی، ابعاد و مؤلفههای مدل برای 20 نفر از خبرگان ارسال شده و روایی هر کدام از سؤالات در سه مرحلۀ متفاوت دلفی مورد سنجش و پایش قرار گرفته است. همچنین پس از اعمال برخی از پیشنهادات و اصلاحات مورد نیاز در پرسشنامه تحقیق بر اساس یافتههای حاصله، پرسشنامه نهایی تهیه و تنظیم شد. بنابراین روایی ابزار تحقیق با توجه به نظرات خبرگان به صورت روایی صوری مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. همچنین از تحلیل عاملی استفاده شده است. با بهرهگیری از دادههای حاصل از پیشآزمون در یک نمونه 25 نفری از اعضای نمونه مورد بررسی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و این ضریب بزرگتر از 0/8 بود که نشاندهندۀ قابلیت اعتماد بالای ابزار تحقیق است. بر اساس یافتههای این تحقیق، مدل شایستگی دارای چهار بعد فردی، ارتباطی، سازمانی و حرفهای و 32 مؤلفه بوده است. همچنین مدل جانشینپروری در چهار مرحله تعیین خطمشی، ارزیابی داوطلب، پرورش داوطلب و ارزیابی اثربخشی و شامل 9 مؤلفه بوده است.
Bakhtiari Fayandari M, Ghorbani, Ph.D. M, Zendehdel, Ph.D. A, Akbari, Ph.D. A. Designing a Qualitative Model with a Succession Approach to Managers’ Competencies in the Seven School Districts in Mashhad. QJOE 2022; 38 (1) :49-68 URL: http://qjoe.ir/article-1-1130-fa.html
بختیاری فایندری منصوره، قربانی محمود، زنده دل احمد، اکبری احمد. طراحی مدل کیفی شایستگی مدیران آموزشی با رویکرد جانشین پروری در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (1) :49-68