[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 36، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 36 شماره 1 صفحات 83-106 برگشت به فهرست نسخه ها
شایستگیهای معلمی از نگاه کنشگران عرصه تربیت: نقاط اشتراک و تمایز
دکتر زهره عباباف، دکتر مقصود فراستخواه، دکتر فائزه قدوسی
چکیده:   (565 مشاهده)
معلمان عنصر کلیدی موفقیت نظام آموزش و پرورش به شمار می‌­آیند و دانشگاه فرهنگیان متولی تربیت معلمان است. توصیفی روشن از شایستگیهای معلمی و تأمل بر آن می­‌تواند مقدمه­ای برای ورود به مدیریت و رهبری سازمانی، برنامه­‌های درسی تربیت معلم و خلق فرهنگ سازمانی متناسب با آن در دانشگاه فرهنگیان باشد. این مقاله به توصیف شایستگیهای معلمی از نگاه کنشگران در آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخته و در تکمیل آن، نقاط اشتراک و تمایز دیدگاه کنشگران را بررسی کرده است. داده‌­های پژوهش بر اساس طرح پژوهشی کیفی با رویکرد پدیدارشناسی و به کمک مصاحبه عمیق نیمه‌­ساختارمند گردآوری شده اند. انتخاب مشارکت­کنندگان در پژوهش مبتنی بر  شیوه نمونه‌­گیری هدفمند و با رعایت تنوع گروهها انجام گرفته است. مشارکت کنندگان 49 نفر از پنج گروه بودند که عبارت‌­اند از: اعضای هیأت رئیسه، مدرسان، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، همچنین اساتید دیگر دانشگاهها در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی. از تحلیل داده‌­ها شش سازه شایستگیهای معلمی در حوزه­‌های دانش نظری، دانش عملی، نگاه توحیدی و زیباشناختی، باورهای حرفه ای، فردی و فراشایستگیها با 15 مؤلفه اصلی و 62  خرده­‌مؤلفه استنباط شده است. تحلیل داده‌­ها به تفکیک گروهها نشان داد که مدرسان، اعضای هیأت رئیسه و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان دربارۀ شش سازه شایستگیهای معلمی دیدگاه مشترک داشتند. گروه اساتید دیگر دانشگاهها و دانشجویان در پنج سازه شایستگیهای معلمی با سه گروه قبلی مشترک اما در سازه شایستگیهای فردی متفاوت بودند.
 
واژه‌های کلیدی: تربیت معلم، شایستگیهای معلمی، کنشگران عرصه تربیت
متن کامل [PDF 693 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/8 | پذیرش: 1397/10/8 | انتشار: 1399/3/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abaabaaf, Ph.D. Z, Faraasatkhaah, Ph.D. M, Ghoddoosi, Ph.D. F. Teaching Competencies from the Perspective of a Group of Educational Activists: Commonalities and Differences. QJOE. 2020; 36 (1) :83-106
URL: http://qjoe.ir/article-1-2251-fa.html

عباباف زهره، فراستخواه مقصود، قدوسی فائزه. شایستگیهای معلمی از نگاه کنشگران عرصه تربیت: نقاط اشتراک و تمایز. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (1) :83-106

URL: http://qjoe.ir/article-1-2251-fa.html



دوره 36، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227