[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 51-72 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)
دکتر احد نویدی
چکیده:   (297 مشاهده)
ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)
 
دکتر احد نویدی*

چکیده
برای ارزشیابی طرح شهاب، اطلاعات مورد نیاز از منابع متعدد و با به­‌کارگیری ابزارهای گوناگون(مصاحبه، پرسشنامه و مطالعه اسناد) گردآوری شد و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در قالب جداول توزیع فراونی سازماندهی شد. پاسخهای آموزگاران، مدیران مدارس و کارشناسان به سؤالهای بازپاسخ پرسشنامه‌ها و نیز پاسخ به سؤالهای مصاحبه که بالغ بر 2200 پاسخ انشایی معطوف به جنبه‌های گوناگون طرح شهاب بود، با دقت کافی مطالعه و با روشهای ناظر بر مطالعات کیفی استخراج، طبقه‌بندی و تلخیص شدند. از مجموعه شواهد موجود چنین استنباط می‌شود که در سال اول شرایط برای اجرای طرح شهاب چندان مساعد نبوده و در زمینه شناسایی و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان، موفقیتی حاصل نشده است. به عبارت دیگر بافت فرهنگی- اقتصادی موجود برای اجرای طرح شهاب مساعد نیست. همچنین رویکرد متمرکز دستگاه متولی آموزش و پرورش رسمی و تأکید بر اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده، با رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر استعداد که در چارچوب طرح شهاب ارائه شده است، سازگار نیست. افزون بر این، منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کافی برای اجرای مطلوب طرح شهاب فراهم نشده است. در ضمن اکثر کارشناسان، مدیران مدارس و آموزگاران به ابهاماتی در هدف کلی طرح و شیوه اجرای آن اشاره کرده‌اند. تکمیل فرایند شناسایی استعدادهای برتر و تعریف عملیاتی هدایت استعدادهای برتر روشن نیست. مسئولان آموزش و پرورش استان به‌اندازه کافی توجیه نشده‌اند و به اهداف طرح شهاب متعهد نیستند. اکثر کارشناسان، مدیران مدارس و آموزگاران مورد مطالعه پیامدهای منفی گریزناپذیر طرح شهاب را خاطرنشان کرده‌اند.
 
کلیدواژگان: تشخیص، استعداد، دانش‌آموزان ابتدایی، ارزشیابی برنامه، طرح شهاب
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/9/1                     تاریخ پذیرش: 97/7/14
* دانشیار سازمان پژوهش و برنامه‌‌­ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش (نویسنده مسئول) anaveedy@gmail.com   

 
واژه‌های کلیدی: استعداد، دانش‌آموزان ابتدایی، ارزشیابی برنامه، طرح شهاب
متن کامل [PDF 1218 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Navidi, Ph.D. A. Evaluation of the Trial Implementation of the Shahaab Project. QJOE. 2019; 35 (1) :51-72
URL: http://qjoe.ir/article-1-1592-fa.html

نویدی احد. ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :51-72

URL: http://qjoe.ir/article-1-1592-fa.html



دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925