[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 9-30 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی درونی مدل طراحی آموزشی برای محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور (با تأکید بر داربست زنی، همتاسنجی و همتا بازخورددهی) 
دکتر اسماعیل عظیمی، دکتر جواد حاتمی، دکتر هاشم فردانش، دکتر امید نوروزی
چکیده:   (335 مشاهده)
اعتباریابی درونی مدل طراحی آموزشی برای محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور (با تأکید بر داربست­‌زنی، همتاسنجی و همتا بازخورددهی)
                                                                         
دکتر اسماعیل عظیمی*
دکتر جواد حاتمی**
دکتر هاشم فردانش***
دکتر امید نوروزی****

چکیده
تأمل در تدریس، روشی شناخته‌شده برای یادگیری تدریس است. تأمل شکلی است از تفکر که با نگاه به خود در پی بهبود بخشیدن است. از همین رو، رویکردهای اخیر کارورزی به‌سوی رویکرد تأملی گرایش پیداکرده‌اند. با این‌حال مدلهای با جزئیات برای طراحی و اجرای کارورزی تأمل- محور در دسترس نیست. در این تحقیق سعی شده است تا یک مدل طراحی آموزشی برای طراحی این‌گونه محیطها اعتباریابی شود. چارچوب نظری مدل بر اساس نظریه سازنده‌گرایی اجتماعی بوده است. عناصر مدل با بررسی پیشینۀ تحقیقاتی و درنظرگرفتن چالشهای این‌گونه محیطها، بر اساس سه عنصر موقعیت آموزشی(شرایط، روشها و نتایج) و مراحل آن در قالب مراحل تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی سازماندهی شده است. در این پژوهش، به‌منظور اصلاح و تائید مدل، از روش اعتباریابی درونی استفاده شده است. اعتباریابی درونی در این تحقیق با دو راهبرد بررسی متخصصان و قابلیت استفاده انجام شده است. در راهبرد اول، متخصصان فناوری، مدل را از منظر تخصص طراحی آموزشی بررسی کردند.در راهبرد دوم، افرادی که باید با استفاده از مدل، آموزشهای خود را طراحی کنند، یعنی مربی- معلمان، یک نمونه طراحی و مشکلات و اعتبار مدل را در عمل بررسی کردند. مشارکت‌کنندگان در این اعتباریابی شامل متخصصان طراحی آموزشی (5 نفر) و مربی-معلمان (4 نفر) بودند. این اعتباریابی در چهار دور انجام شد. بر اساس نظرات مشارکت‌کنندگان، مدل اصلاح شد و درنهایت مورد تائید قرار گرفت (میزان توافق: 88%). از این مدل می‌توان به مثابه راهنما در طراحی محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور برای ارتقای تأمل دانشجومعلمان   بهره­مند شد. پیشنهاد می‌شود در پژوهشهای آینده، اعتباریابی بیرونی این مدل انجام شود.

کلیدواژگان: تأمل، کارورزی، طراحی آموزشی، طراحی محیط یادگیری، روشهای آموزشی، اعتباریابی درونی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 97/3/7                     تاریخ پذیرش: 97/6/18
* دانش آموخته دوره دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول)
e.azimi@modares.ac.ir
** دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس j.hatami@modares.ac.ir
*** دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس hfardanesh@modares.ac.ir
**** استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسomid.noroozi@wur.nl
واژه‌های کلیدی: تأمل، کارورزی، طراحی آموزشی، طراحی محیط یادگیری، روشهای آموزشی، اعتباریابی درونی
متن کامل [PDF 851 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi, Ph.D. E, Haatami, Ph.D. J, FarDaanesh, Ph.D. H, Noroozi, Ph.D. O. Design and Validation of an Instructional Design Model for Reflection-Based Learning Environments . QJOE. 2019; 35 (1) :9-30
URL: http://qjoe.ir/article-1-1590-fa.html

عظیمی اسماعیل، حاتمی جواد، فردانش هاشم، نوروزی امید. اعتباریابی درونی مدل طراحی آموزشی برای محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور (با تأکید بر داربست زنی، همتاسنجی و همتا بازخورددهی) . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (1) :9-30

URL: http://qjoe.ir/article-1-1590-fa.html



دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925