Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
34
1
online
1
fulltext
other
سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم و مهارت در زبان انگلیسی: نقش وضعیت اجتماعی- اقتصادی در زبانآموزان ایرانی
Second Language System of Motivational Selves and English Language Skills: The Role of Socio-Economic Status among Iranian Language Learners
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;">هدف از مطالعه حاضر<sup>1</sup> آزمون مدل سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم در بستر آموزش رسمی زبان خارجه در ایران است تا با توجه به سایر ویژگیهای این حوزه، تصویری روشن­تر از تأثیرات سیستم خودهای انگیزشی بر میزان مهارت زبان آموزان به دست آید. شرکت کنندگان این پژوهش، شامل 892 دانش آموز و دانشجو بودند که از طریق نمونه­گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه­های سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم (دورنیه و تاگوچی، 2010)، آزمون استاندارد مهارت در زبان انگلیسی نلسون (300D) و پرسشنامه موقعیت اجتماعی- اقتصادی بود که میزان انگیزش و سطح مهارت انگلیسی این شرکت­ کنندگان را مورد سنجش قرار داد. نتایج نشان داد که مهارت در زبان انگلیسی را به ترتیب نگرش به یادگیری زبان انگلیسی، خودِ آرمانی و خودِ بایسته تبیین می­کنند و اینکه انگیزش از طریق خودِ بایسته و انتظارات اطرافیان در جهت یادگیری زبان شکل نمی­گیرد بلکه براساس نگرشی است که محیط یادگیری فراهم می­کند. همچنین، وضعیت اجتماعی-اقتصادی خودِ آرمانی را تعدیل کرده و بر یادگیری زبان دوم تاثیرگذار است، یعنی افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی بالا، خودِ آرمانی بالاتری داشتند، به طوری که این امر عملکردشان را بهبود بخشیده بود. در صورتی که افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی پایین از مزایای انگیزشی خودِ آرمانی زبان دوم بی­بهره بودند.</div>
<br>
<div style="text-align: center;"><strong>Second Language System of Motivational Selves and English Language Skills: The Role of Socio-Economic Status among Iranian Language Learners<sup>1</sup></strong></div>
<br>
<strong>A. Parastaar Aski*<br>
M.H. Abdollaahi, Ph.D.**<br>
A. R. Moraadi, Ph.D.***<br>
H. R. Hassanaabaadi, Ph.D.****</strong><br>
<div style="text-align: justify;">Learning English in Iran is quite popular, yet not all are successful at this task. To shed light on this dilemma and its root causes, the roles of socio-economic status and motivational selves among Iranian English learners are explored in this research. A total of 892 participants in this research sampled through proportional sampling from among high school and university students. Measures used are questionnaires on motivational selves and socio-economic status, and a standard test in English language skills. Analysis of the collected data shows that the ideal and ought-to selves, next to attitude towards learning English, explain the variance in English language skills. Furthermore, it is the attitude in the learning environment, rather than other people’s expectation through ought-to self, that informs motivation. Also the SES mediates the effect of the ideal self on second language learning, i.e. those with high SES who have a better ideal self, learn language skills better than those with low SES because the former do not benefit from a high ideal self.</div>
<br>
Keywords: motivational selves, ideal self, ought-to self, attitude towards second language learning, language self-confidence, socio-economic status<br>
______________________<br>
Date received: Dec. 31, 2016 Date accepted: Dec. 24, 2017<br>
1. This paper is derived from the corresponding author’s doctoral dissertation.<br>
*Doctoral Student in Educational Psychology, Kharazmi University (Corresponding Author). parastaraskiali@yahoo.com<br>
**Associate Professor of Clinical Psychology, Kharazmi University. abdollahimh@khu.ac.ir<br>
***Professor of Clinical Psychology, Kharazmi University. moradi@khu.ac.ir<br>
****Assistant Professor of Educational Psychology, Kharazmi University. dr_hassanabadi@khu.ac.ir<br>
سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم, خودِ آرمانی, خودِ بایسته, نگرش به یادگیری زبان دوم, اعتماد به نفس زبانی, وضعیت اجتماعی- اقتصادی
motivational selves, ideal self, ought-to self, attitude towards second language learning, language self-confidence, socio-economic status
115
138
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-130&slc_lang=other&sid=1
A.
Parastaar Aski
علی
پرستار اسکی
10031947532846007120
10031947532846007120
Yes
M.H.
Abdollaahi, Ph.D.
محمدحسین
عبدالهی
10031947532846007121
10031947532846007121
No
A. R.
Moraadi, Ph.D.
علیرضا
مرادی
10031947532846007122
10031947532846007122
No
H. R.
Hassanaabaadi, Ph.D.
حمیدرضا
حسن آبادی
10031947532846007123
10031947532846007123
No