Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
33
2
online
1
fulltext
other
بررسی بهره گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری ویادداری دانش آموزان
The Effect of Using Supportive Teaching Strategies on Student Learning and Remembering
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:b lotus;">یادگیری برخی از مفاهیم درسی به ویژه در دروس ریاضی همواره با چالش روبه</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">رو بوده است. بهره ­گیری معلمان از راهبردهای مناسب در تدریساین دروس تاحدود زیادی می­تواند به یادگیری دانش آموزان کمک کند.پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیربهره ­گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان انجام شده است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. در تدریس گروه آزمایش از راهبردهای داربست زنی آموزشی استفاده شده و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیده است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393بوده و حجم نمونه 36 نفر از دانشآموزاندوکلاسبوده که به روش نمونهگیریتصادفی ساده انتخاب شده اند. یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده است.برایگردآوری داده­ها از آزمون یادگیری و یادداری در مورد محتوای تدریس در ریاضی بهره­گیری شده است. روایی آزمون یادگیری راپنجتن از معلمان مجرب و دو تن از اساتید متخصص بررسیکرده اند، سپس اصلاحات محتوایی در آن انجام شده و مورد تائید قرار گرفته است. برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب83% به دست آمده که نشاندهنده همسانی درونی مناسب برای آزمون است. برایتجزیهوتحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفادهشده است.نتایجپژوهش نشان داد بهکارگیری راهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس درس ریاضی در مقایسه با شیوه مرسوم سبب افزایش یادگیری ویادداری دانشآموزان میشود.</span></span></div>
<span style="font-size:16px;"> </span><br>
<div style="text-align: center;"></div>
<div style="text-align: justify;">Learning many of the concepts in mathematics are challenging for many students. To help students overcome these challenges, teachers employ appropriate teaching strategies. One such set of strategies aim at building supportive scaffoldings. To assess the effect of such strategies two groups of sixth graders were randomly selected, pretested, and then one of them put through a course using the supportive strategies while the other experiencing the usual teaching method in mathematics. The instrument used in this assessment was constructed based on the content of the course taught and its validity was estimated to be adequate by both experienced math teachers and specialists. The internal consistency of the measure was estimated to be 0.83. The results show that the experimental group learned and remembered the subject matter much better than the other group.</div>
<br>
یادگیری, یادداری, داربست زنی آموزشی, دانش آموزان
learning, remembering, math, supportive teaching strategies, students
117
132
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-101&slc_lang=other&sid=1
M.
Samiee Zafarghandi, Ph.D.
مرتضی
سمیعی زفرقندی
10031947532846007162
10031947532846007162
Yes
M.
Iravaanimanesh
مهری
ایروانی منش
10031947532846007163
10031947532846007163
No