Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
33
1
online
1
fulltext
other
شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه درسی راهبردی، برنامه ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای
The Formation of Environmental Literacy Based on a Multidimensional and Multimedia Curricular Perspective
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL" style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:center;line-height:normal;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0in;margin-right:59.25pt;margin-bottom:0in;margin-left:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;"><em><span style="font-family:b lotus;">شناخت محیط زیست از ابعاد سواد علمی، هنری و فناورانه و مشارکت مسئولانه در حفظ و آموزش آن، ضرورتی انکار ناپذیر است.</span></em> <em><span style="font-family:b lotus;">آموزش سواد زیست محیطی نیز مانند سایر آموزشها، نیازمند برنامه­ ریزی از دوران کودکی است. این مقاله براساس پژوهشی در زمینۀ تأثیر دیدگاه برنامه درسی راهبردی، برنامه­ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای مبتنی بر این دیدگاه به نام "زمین ما و آنچه در آن است"، در شکل گیری و ارتقای سواد زیست محیطی کودکان نگاشته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل میزان سواد زیست محیطی کودکان پیش از این آموزش بر اساس ارزیابی دانش، نگرش و رفتار آنها، برخورداری از دوره آموزشی مبتنی بر دیدگاه، کنترل کیفیت و مستند سازی فرآیند آموزش و بررسی شاخصهای سواد زیست محیطی پس از آموزش، بیانگر تأثیر قابل توجه این آموزش بوده است؛ به گونه ای که نسبت میانگینها در مقایسه پیش ­آزمون و پس­آزمون تقریباً رشدی دو برابر در هر چهار فرضیه آزمون داشته است. یافت ه­های پژوهش با توجه به تحلیلها و مستندات کمی و کیفی و مرور فرآیند آموزش و کیفیت آن و حضور مستمر نگارنده در مراکز آموزشی استان البرز، نشانگر دستیابی کودکان به آنگونه سوادی بود که دلبستگی آنها را به کلیه عوامل زنده و غیرزنده زمین و مشارکت فعالانه آنها را در حفاظت از محیط زیست نشان می­دهد.</span></em></p>
<p dir="RTL" style="margin-top:0in;margin-right:59.25pt;margin-bottom:0in;margin-left:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0in;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;line-height:normal;"></p>
<p align="center" dir="LTR"></p>
<p dir="LTR"></p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;">In today’s world the concept of literacy includes not only the basic knowledge and values of the environment, but and skills of protecting it. Environmental education, however, like any other area, requires early curricular planning. An example of such approach is evident in a learning package called “Our earth and whatever is it”. To explore its usefulness, a group of children in Alborz province was initially tested on environmental literacy and then put through the program, followed by a post test on the same subject. Data analyses revealed a noticeable improvement in children’s environmental literacy. Children learned not only the importance of environment, but ways of valuing all its living and inanimate elements, as well as ways of actively participating in its protection.</p>
<p dir="LTR"></p>
<p dir="LTR"></p>
سواد زیست محیطی, آموزش و پرورش پیش دبستان, برنامه درسی راهبردی, برنامهریزی چندبعدی
environmental literacy, pre-school education, multi-dimensional planning
9
32
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-88&slc_lang=other&sid=1
B.
Poorma’soom
بهمن
پورمعصوم
10031947532846007166
10031947532846007166
Yes
I.
Fayyaaz, Ph.D.
ایراندخت
فیاض
10031947532846007167
10031947532846007167
No
S.
Baazargaan, Ph.D.
سیمین
بازرگان
10031947532846007168
10031947532846007168
No