Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
36
4
online
1
fulltext
other
تحلیلی بر صورتبندی اهداف در نظام آموزشی ایران
Formalizing Goals and Objectives in Iranian Educational System: A Historical Analysis
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">پژوهش حاضر با هدف تبیین سیر تاریخی صورت‏بندی اهداف در نظام آموزشی ایران انجام شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات تاریخی-تحلیلی است و در پی پاسخگویی به این پرسش است که صورت‏بندی اهداف در گذشته از منظر رویکرد، الگو، کارکرد و توجه به تفاوتهای فردی چگونه تدوین شده است؟ یافته­های حاصل از تحلیل تاریخی اسناد، گزارشها و منابع کتابخانه­ای نشان می‏دهند که اهداف در سیر تطور خود، چهار دوره زمانی را پشت سر گذاشته اند. اولین دوره: تحصیلات رسمی و اجباری (1288 تا 1331)؛ دومین دوره: تحصیلات رایگان و اجباری (1332 تا 1343)؛ سومین دوره: اصلاح جامعه از طریق اصلاح آموزش و پرورش (1344 تا 1366)؛ و 4) چهارمین دوره: حاکمیت ارزشهای اسلامی (1367 تا 1397) است. نتایج بررسی نشان داده که غیر از دوره چهارم (در مرحله دوم) که اهداف با رویکرد شایستگی (صفات و توانمندیها) تدوین شده است، در اغلب دوره‏ها اهداف تابع رویکرد تصریح شده بوده و الگوی اهداف نیز تک­جهتی و پلکانی بوده است. به تبع این امر کارکرد اهداف در عمل بیشتر به سمت اهداف پیشینی و کاهش­گرایانه میل کرده و صرفاً محدود به تعیین تکلیف برای موضوعات درسی شده است. با وجود آنکه رشد تواناییهای فردی در تمام دوره‏ها با شدت و ضعفهای متفاوت مد‏نظر برنامه‏ریزان بوده، اما حاکمیت الگوی تک­جهتی و پلکانی مانع پرداختن به آن در صورت‏بندی اهداف شده است. دلیل این امر فاصله میان تصمیم‏گیریهای کلان در نظام آموزشی و واقعیتهای عرصه عمل، تجربه محدود ‏کارشناسی، درک پیچیدگیهای اجرا و بی­توجهی به نقش مجریان به‏عنوان بازیگران اصلی بوده است. </div>
<div style="text-align: justify;">Formalizing goals and objectives within any organization is influenced by many socio-historical factors. To identify the trend in which educational goals and objectives within the Iranian educational system have evolved in terms of the approach, pattern, performance, and attending to individual differences, a historical analysis was undertaken. Findings are indicative of four eras: first, the compulsory formal schooling era from 1909-1952, second, the compulsory, and free schooling era from 1953-1964, third, the social/educational reform era from1965-1987, and fourth, the Islamic era from1988-2018. The approach taken in almost all eras, and unlike the second stage of the fourth era, has been one in which competencies are not emphasized. The pattern, too, has been hierarchical and single directional. As a result, in practice, the goals and objectives have leaned mostly towards being reductionist and solely used for the purpose of determining what needs to be done in different school subjects. Although in all eras, the development of individual abilities has been, more or less, the main focus of the curriculum planners, but the hierarchical and single directional formalization of the goals and objectives has been the main obstacle on its achievement. The main reasons for this failure are the gap between decision makings at the higher levels of the organization and the practice arena, limited experience and expertise, lack of understanding the implementation complexities, and not having enough attention paid to the role played by the implementers as the main players.</div>
صورت بندی اهداف, نظام آموزشی ایران, تاریخ تحولات اهداف
formalizing goals, Iranian educational system, history of goals formalization
51
70
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-205&slc_lang=other&sid=1
A.
Ahmadi
آمنه
احمدی
100319475328460016192
100319475328460016192
No
M.
Mehrmohammadi
محمود
مهرمحمدی
100319475328460016193
100319475328460016193
No
H.
Maleki
حسن
ملکی
100319475328460016194
100319475328460016194
Yes
A. R.
Saadeghi
علیرضا
صادقی
100319475328460016195
100319475328460016195
No
M.
Taaheri, Ph.D.
مرتضی
طاهری
100319475328460016196
100319475328460016196
No