Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
38
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیرآموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر
A Comparison of the Effect of Training on Life Skills and Mindfulness-based Reducing Stress upon Emotional Quotient in Schoolgirls
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر بوده است. روش پژوهش نیمهتجربی (پیش­آزمون- پس­آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 60 نفر از دانشآموزان پایه نهم دبیرستانهای دخترانه ناحیه 3 تهران (روشنگران، بامداد پارسی، نرجس) در سال تحصیلی 99-1398 که دارای نمرات پایین­تر در مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) بودند به­روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 20 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش مهارتهای زندگی (10 جلسه: هر هفته یک جلسه یک­ونیم تا دو ساعته) و برای گروه دوم آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (8 جلسه: هر هفته یک جلسه دو ساعته) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. همه آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1997) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر هوش هیجانی و مؤلفه­های آن در گروه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به گروه آموزش مهارتهای زندگی و در گروه آموزش مهارتهای زندگی نسبت به گروه کنترل در پسآزمون به­طور معناداری افزایش یافته است. در کل میتوان نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی در افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دختر مؤثرتر از آموزش مهارتهای زندگی است.</div>
<div style="text-align: justify;">The present research aims to compare the effect of training on life skills and mindfulness-based reducing stress upon emotional quotient in schoolgirls. A semi-empirical method (i.e., pre-test and post-test) was devised for the research, which included a test group and a control group. 60 ninth-grade students with lower grades on the Bar-On Eq-i scale (1997) were selected by means of convenience sampling from three girls' high schools in School District 3 in Tehran (Roshangaran, Bamdad Parsi, and Narjes) during the school year of 2019-2020 and randomly put into two test groups (each consisting of 20 students) and a control group (consisting of 20 students). The first group were given training on life skills (consisting of ten weekly sessions, each session lasting 90 to 120 minutes), while the second group were trained in mindfulness-based stress reduction (8 weekly 2-hour sessions). The control group received no training at all. All examinees filled out the Bar-On Eq-i questionnaire (1997) before and after training. Univariate and multivariate covariance analysis was used for data analysis. The results pointed out meaningful increases in average emotional intelligence scores as well as its components in the post-tests in the mindfulness-based stress reduction group compared to the life skills group and also in the life skills group compared to the control group. It can be concluded overall that mindfulness-based stress reduction training proved more effective than training on life skills when it came to improving female high school students' emotional intelligences.</div>
دانشآموزان, کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی, مهارتهای زندگی, هوش هیجانی
students, mindfulness-based stress reduction, life skills, emotional quotient
151
168
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-3082-1&slc_lang=fa&sid=1
N.
Torabi Sa’een
نسرین
ترابی صائین
100319475328460013038
100319475328460013038
No
S.
Livarjani, Ph.D.
شعله
لیوارجانی
100319475328460013039
100319475328460013039
Yes
M.
Azmoudeh, Ph.D.
معصومه
آزموده
100319475328460013040
100319475328460013040
No
A.
Rezaee, Ph.D.
اکبر
رضایی
100319475328460013041
100319475328460013041
No