Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
32
3
online
1
fulltext
other
تأثیرآموزش ترکیبی بربازده های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری دردانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان
The Effect of Blended Method of Teaching on Outputs of Learning Quran among Honor High School Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 59.25pt; text-align: justify;"><em>پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش ترکیبی بر بازده­ های یادگیری(دانش، مهارت و نگرش) در درس قرآن با توجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری(سطحی و عمقی) در دانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی و از طرحهای عاملی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است.جامعه آماری مورد بررسی 1200نفراز دانش آموزان پسرپایه اول دبیرستان بودند که 120 دانش آموز به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آموزش ترکیبی به مدت 12 هفته روی گروه آزمایش اجراشد. در این پژوهش از آزمون ریون، پرسشنامه فرآیند مطالعه بیگز و همکاران (2001) و پرسشنامه ­های معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس قرآن و سنجش نگرش نسبت به آن استفاده شده است. برای تحلیل داده ­های پژوهش روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (روش تحلیل کواریانس چند متغیره) به کار رفته است. نتایج نشان می­ دهد که میان میانگین پسآزمون بازده­های یادگیری در تعامل با رویکرد یادگیری بعد از حذف اثر پیشآزمون تفاوتی معنادار وجود دارد، به این معنا که آموزش ترکیبی در تعامل با رویکردهای یادگیری، بازده­ های یادگیری دانش آموزان درگروه آزمایش را با رویکرد عمیق بهبود میبخشد. باتوجه به یافته ­های این پژوهش و مرور مبانی نظری و تجربی حوزه آموزش ترکیبی می­توان نتیجه گرفت که کاربست این شیوه می­تواند بر رشد بازده­ های یادگیری دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان باتوجه به رویکردهای آن نسبت به شیوه­ های آموزش سنتی تأثیرگذار باشد. </em></p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center"></p>
<p align="center"></p>
<p style="text-align: justify;">To determine the effect of the blended method of teaching on the knowledge, skills, and attitudes learned in the high school Quran course, with the mediating effect of learning approach (superficial vs. deep), a sample of 120 honor students was randomly selected and then divided into two groups, one of which went through a 12 week Quran instruction using the blended method of teaching. Instruments used in this study include questionnaires on studying process, achievement, and attitude toward learning. Data analyses revealed that the blended method of teaching can improve learning outcomes only if the deep learning approach is employed.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p><p align="center"></p>
آموزش ترکیبی, رویکردهای یادگیری (سطحی-عمقی), بازده های یادگیری
blended teaching, learning approaches (superficial vs. deep), learning outcomes
131
153
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-22&slc_lang=other&sid=1
E.
FathiAazar, Ph.D.
اسکندر
فتحی آذر
10031947532846007220
10031947532846007220
Yes
T.
Haashemi, Ph.D.
تورج
هاشمی
10031947532846007221
10031947532846007221
No
Y.
Adib, Ph.D.
یوسف
ادیب
10031947532846007222
10031947532846007222
No
Sh.
Vaahedi, Ph.D.
شهرام
واحدی
10031947532846007223
10031947532846007223
No
S.M.
Tabaatabaa’ee
محمد
طباطبایی
10031947532846007224
10031947532846007224
No