Quarterly Journal Of Education
فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
QJOE
Literature & Humanities
http://qjoe.ir
1
admin
1017-4133
8
3/6222
14
8888
13
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
34
3
online
1
fulltext
fa
تأثیرپذیری رشد مهارتهای زبانی دانشآموزان دوزبانه از مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی
Improving Bilingual Students’ Language Skills through the Use of Teaching Model in Philosophy for Children and Community of Enquiry
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای مراحل الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بر رشد مهارتهای زبانی (گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن) دانشآموزان دوزبانه ترکمن به روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دوزبانه کلاسهای پایه سوم مقطع ابتدایی استان خراسان شمالی بود که از میان آنها در مجموع 52 دانشآموز پسر در دو کلاس آزمایش و کنترل و 51 دانش آموز دختر در دو کلاس آزمایش و کنترل (در مجموع نمونهای مشتمل بر 103 نفر) به شیوه خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. دادههـای مهارتهای زبانی با آزمون محقق ساخته گردآوری شده است. روایی این آزمون را صاحبنظران تأیید و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ، ضریب تنصیف و ضریب بازآزمایی محاسبه شده است. با تأیید آماری برابری مهارتهای زبانی دو گروه کنترل و آزمایش در آغاز، گروه آزمایش در کارگاه 20 جلسهای (هفتهای دو جلسه) براساس کتاب داستانی «پیکسی» آموزش دیدند. کلاسداری در گروه آزمایش با الگوی مدیریت آموزش فلسفه برای کودکان با محوریت اجتماع پژوهشی بود. نتایج آمار توصیفی و استنباطی در مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از میانگین، انحراف معیار و نیز تحلیل کوواریانس تأثیر معنادار مثبت الگوی یادشده را بر رشد مهارتهای زبانی گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن نشان داد. افزایش مهارتهای زبانی دو جنس (دختر و پسر) از نظر آماری برابر بود. بنابراین گنجاندن الگوی یادشده در برنامههای درسی رسمی زبان آموزی دانش آموزان دو زبانه کشورمان توصیه می­شود.</div>
<br>
<div style="text-align: center;"><strong style="line-height: 1.6em;"> </strong></div>
<div style="text-align: justify;">To help Turkmen bilingual students improve their language skills of listening, speaking, reading, and writing, it was hypothesized that if the method used in teaching these skills were the same as that used in teaching philosophy to children revolving around the notion of community of enquiry, students’ language skills would develop. To test this hypothesis, a cluster sample of 103 third graders, selected in stages from among all third graders in North Khorasan Province, was divided into two groups of experimental and control with equal number of boys and girls in each group. All groups were pretested on language skills using a test constructed for this purpose and with adequate validity and internal consistency. The experimental groups went through a twenty-session course wherein the said model was utilized, while the control groups spent the time learning the skills regularly. All groups were post-tested. Data analyses revealed that the experimental groups’ skills improved much better than those of the control groups. No significant difference was observed between male and female students. Hence, the use of this method is recommended.</div>
<br>
اجتماع پژوهشی, مهارتهای زبانی, آموزش دو زبانگی, فلسفه برای کودکان, الگوی مدیریت آموزش
community of enquiry, language skills, bilingual education, philosophy for children, teaching model
121
142
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-144&slc_lang=fa&sid=1
M.
Effati Kalaateh
مریم
عفتی کلاته
10031947532846007077
10031947532846007077
Yes
M.R.
Behrangi, Ph.D.
محمدرضا
بهرنگی
10031947532846007078
10031947532846007078
No
B.
Monfaredi Raaz, Ph.D.
براتعلی
منفردی راز
10031947532846007079
10031947532846007079
No