AU - Samadi, Ph.D., P. AU - Ghalavand, Z. TI - Synthesis Research on Curriculum Elements for Sex Education in Primary Education PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjoe JN - qjoe VO - 38 VI - 2 IP - 2 4099 - http://qjoe.ir/article-1-1921-fa.html 4100 - http://qjoe.ir/article-1-1921-fa.pdf SO - qjoe 2 AB  - تربیت جنسی یکی از پیچیده و حساس­‌ترین ساحتهای تعلیم و تربیت است که همواره به دلیل وجود پاره‌­ای از ابهامها و سوء­تفاهمهای نظری و فکری با موانع زیادی در عرصه عمل مواجه بوده است و همین امر، زمینه‌­ساز ایجاد و بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و انحرافهای رفتاری در میان نسل جوان شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر دهگانه برنامه­‌درسی تربیت جنسی در دوره آموزش عمومی انجام شده است. در این راستا، مطالعات انجام شده طی سالهای 1399-1380 در داخل و سالهای 2020-1990 در خارج از کشور با موضوعات تربیت‌ جنسی، سلامت جنسی، عناصر برنامه‌درسی تربیت‌ جنسی و آموزش جنسی به­‌عنوان جامعه اطلاع‌­رسان جستجو شده و پس از مطالعات لازم، 66 پژوهش بر اساس ملاکهای خروج برای نمونه انتخاب شده و با روش سنتزپژوهی شش مرحله‌ای روبرتس، ترکیبی بهینه از نتایج آنها ارائه شده‌است. برای فراهم آوردن اطلاعات موردنیاز، از فرم کاربرگ و برای اطمینان از میزان پایایی، از ضریب کاپای کوهن استفاده شده است. همچنین برای تحلیل داده‌ها نرم‌افزار NVivo-8 به‌­کار رفته است. بر اساس یافته‌ها، اهداف تربیت جنسی شامل تدارک دانش، مهارت و نگرش لازم برای هدایت صحیح امور جنسی در فرد و زندگی اجتماعی است. محتوا در هر دوره منطبق بر اهداف بوده است و رویکردهای فعال تدریس مناسب‌اند. معلم نقش مشاور را دارد و می‌توان از منابع متنوع استفاده کرد. زمان و مکان انعطاف‌پذیر بوده است و فعالیتها باید در قالب گروههای کوچک انجام پذیرند و انواع روشهای ارزشیابی کیفی اهمیت دارند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjoe PG - 7 PT - Research YR - 2022