TY - JOUR JF - qjoe JO - QJOE VL - 38 IS - 3 PY - 2022 Y1 - 2022/11/01 TI - Predicting Emotional Empathy on the Basis of Emotion Regulation and Self-Control in Teachers TT - پیش بینی همدلی عاطفی بر اساس تنظیم هیجان و خودکنترلی در معلمان N2 - پژوهش حاضر با هدف پیش‌­بینی همدلی عاطفی بر اساس تنظیم هیجان و خودکنترلی در معلمان انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل معلمان شهر سنندج در سال 1396 بود که از میان آنان 425 نفر به روش نمونه‌­گیری تصادفی طبقه‌­ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌­های تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003)، خودکنترلی (نیک‌­منش، 1386) و همدلی عاطفی متعادل (مهرابیان و اپستاین، 1972) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌­ها از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که میان سرکوبی هیجان و همدلی عاطفی رابطه منفی وجود دارد (0/05P<) و میان تکانشی بودن، عمل به وظایف ساده، جستجوی مخاطره و فیزیکی بودن در مقابل ذهنی بودن با همدلی عاطفی رابطه منفی وجود دارد (0/01P<). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که متغیر سرکوبی هیجان و متغیرهای عمل به وظایف ساده، جستجوی مخاطره و فیزیکی بودن در مقابل ذهنی بودن از مؤلفه­‌های خودکنترلی معنادارند (0/05 P<). با توجه به یافته‌­های پژوهش می‌­توان گفت سرکوبی هیجانات و خودکنترلی پایین عواملی­‌اند که می­‌توانند در همدلی عاطفی مشکل ایجاد کنند. از این رو، مدنظر قرار دادن آموزش تنظیم هیجان و خودکنترلی می­‌تواند به افزایش همدلی عاطفی در معلمان کمک کند. SP - 159 EP - 176 AU - Saidi, S. AU - Ahmadian, Ph.D., H. AU - Saffarinia, Ph.D., M. AD - KW - emotion regulation KW - self-control KW - emotional empathy KW - teachers UR - http://qjoe.ir/article-1-1456-fa.html ER -