TY - JOUR T1 - A Pathology of the Human Resources Management System in the Ministry of Education and Ways to Improve the System (A Quantitative Study) TT - شناسایی آسیبهای سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود نظام (پژوهش کمی) JF - qjoe JO - qjoe VL - 38 IS - 3 UR - http://qjoe.ir/article-1-1319-fa.html Y1 - 2022 SP - 67 EP - 84 KW - human resources management system KW - recruitment and securement KW - training and improvement KW - deployment KW - educational system N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیبهای سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن انجام شده است. این پژوهش، ماهیتاً کمی، از نظر هدف توصیفی و از نظر گردآوری داده­‌ها، پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از معلمان و مدیران مدارس دولتی استان تهران بوده و نمونه آماری به روش نمونه­‌گیری احتمالی خوشه‌­ای چندمرحله‌­ای انتخاب شده است. در این پژوهش شناسایی آسیبهای این نظام بر اساس مدل میر، در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش و بهسازی، نگهداری و به­‌کارگیری منابع انسانی صورت گرفته است. به این منظور، مصاحبه­‌های اکتشافی با خبرگان آموزش و پرورش انجام و با توجه به مبانی نظری مرتبط، سؤالات پرسشنامه پژوهش تنظیم شد. برای تحلیل داده‌­ها، نرم‌­افزارهای LISREL و SPSS و روش تحلیل عاملی تأییدی و آزمون t تک­ نمونه‌­ای به­‌کار گرفته شده است. یافته­‌ها حاکی از آن است که مهم­‌ترین آسیبها از نظر معلمان و مدیران، در حوزه نگهداری در مؤلفه­‌های حقوق و مزایا و ایمنی، در حوزه آموزش و بهسازی، مؤلفه ارزیابی عملکرد و در حوزه کاربرد، مؤلفه انگیزش است. از میان این آسیبها می­‌توان به نامناسب بودن شاخصهای رتبه­‌بندی و ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایای پایین نسبت به سایر دستگاههای اجرایی کشور، فقدان حمایتهای قانونی مانند بیمه مسئولیت مدنی و قضایی برای معلمان و نبود نظام کارراهه شغلی اشاره کرد. M3 ER -