%0 Journal Article %A Karami, A. %A Massoudi Nadoushan, Ph.D., E. %A Sami’ee Zafarghandi, Ph.D., M. %T Identifying the Global Components Involved in Teachers’ Professional Development as an Effort to Achieve an Appropriate Model %J Quarterly Journal Of Education %V 38 %N 1 %U http://qjoe.ir/article-1-1209-fa.html %R %D 2022 %K teachers, professional development, synthesis research, educational system, model, %X هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌­های جهانی توسعه حرفه­‌ای معلمان است. مطالعه از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. داده‌­ها با مرور ادبیات و پیشینه نظری از طریق جستجوی نظام­‌مند منابع کتابخانه‌­ای، پایان­‌نامه‌ها و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعاتیERIC, ScienceDirect, Scopus, Springer, Magiran, IranDoc گرد‌آوری شده‌­اند. از میان پژوهشهای صورت گرفته داخلی در سالهای 1390 تا 1396 و پژوهشهای خارجی در سالهای 2008 تا 2018، تعداد 80 مورد پژوهش شناسایی و از میان آنها 53 مورد پژوهش برای بررسی و تحلیل انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری باز و گزینشی استفاده شده است. برای تأیید اعتبار یافته‌­ها از معیار باورپذیری (توصیف همتایان)، برای تأمین اطمینان­‌پذیری از کفایت اجتماعی، برای تأییدپذیری از نگارش یادداشتهای تأملی و برای انتقال­‌پذیری از نمونه­‌گیری هدفمند استفاده شده است. بررسیها نشان دادند که مطالعات سنتزپژوهی طی سالهای اخیر روند رو‌به رشدی داشته است و الگوی موردنظر در سه بعد دانش(دانش تخصصی، دانش فناوری اطلاعات، دانش تربیتی)، منش(اخلاق فردی، اخلاق سازمانی) و کنش(ارتباط میان- فردی، ارتباط درون- سازمانی، ارتباط برون- سازمانی) قابل­‌تفکیک است. سیاستمداران و برنامه‌­ریزان آموزشی می­‌توانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را برای توسعه حرفه‌­ای معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی اتخاذ کنند. معلمان نیز قادرخواهند بود تا از الگوی موجود برای افزایش شایستگیها و روزآمد کردن دانش و مهارتهای خویش بهره بگیرند. %> http://qjoe.ir/article-1-1209-fa.pdf %P 27-48 %& 27 %! %9 Research %L A-10-1837-1 %+ %G eng %@ 1017-4133 %[ 2022