TY - JOUR T1 - Designing a Qualitative Model with a Succession Approach to Managers’ Competencies in the Seven School Districts in Mashhad TT - طراحی مدل کیفی شایستگی مدیران آموزشی با رویکرد جانشین پروری در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد JF - qjoe JO - qjoe VL - 38 IS - 1 UR - http://qjoe.ir/article-1-1130-fa.html Y1 - 2022 SP - 49 EP - 68 KW - competence KW - succession KW - education managers KW - school districts in Mashhad KW - qualitative approach N2 - این تحقیق از نظر هدف از پژوهشهای کاربردی و از نظر روش، کیفی است و در آن برای طراحی مدل، تکنیک دلفی به­‌کار رفته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل همۀ اساتید گرو‌ههای علوم تربیتی و مدیریت و مدیران ارشد ستادی مؤسسات آموزش عالی و همچنین مدیران و معاونان آموزش و پرورش نواحی هفتگانه مشهد در سال تحصیلی 97-1396 بوده اند. بعد از طراحی مدل مفهومی اولیه براساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاضر و تحلیل کیفی، ابعاد و مؤلفه‌های مدل برای 20 نفر از خبرگان ارسال شده و روایی هر کدام از سؤالات در سه مرحلۀ متفاوت دلفی مورد سنجش و پایش قرار گرفته است. همچنین پس از اعمال برخی از پیشنهادات و اصلاحات مورد نیاز در پرسشنامه تحقیق بر اساس یافته‌های حاصله، پرسشنامه‌ نهایی تهیه و تنظیم شد. بنابراین روایی ابزار تحقیق با توجه به نظرات خبرگان به صورت روایی صوری مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. همچنین از تحلیل عاملی استفاده شده است. با بهره‌­گیری از داده‌های حاصل از پیش‌آزمون در یک نمونه 25 نفری از اعضای نمونه مورد بررسی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و این ضریب بزرگ­تر از 0/8 بود که نشان­‌دهندۀ قابلیت اعتماد بالای ابزار تحقیق است. بر اساس یافته­‌های این تحقیق، مدل شایستگی دارای چهار بعد فردی، ارتباطی، سازمانی و حرفه‌­ای و 32 مؤلفه بوده است. همچنین مدل جانشین­‌پروری در چهار مرحله تعیین خط­‌مشی، ارزیابی داوطلب، پرورش داوطلب و ارزیابی اثربخشی و شامل 9 مؤلفه بوده است. M3 ER -