%0 Journal Article %A Poorma’soom, B. %A Fayyaaz, Ph.D., I. %A Baazargaan, Ph.D., S. %T The Formation of Environmental Literacy Based on a Multidimensional and Multimedia Curricular Perspective %J Quarterly Journal Of Education %V 33 %N 1 %U http://qjoe.ir/article-1-329-fa.html %R %D 2017 %K environmental literacy, pre-school education, multi-dimensional planning, %X شناخت محیط زیست از ابعاد سواد علمی، هنری و فناورانه و مشارکت مسئولانه در حفظ و آموزش آن، ضرورتی انکار ناپذیر است. آموزش سواد زیست محیطی نیز مانند سایر آموزشها، نیازمند برنامه­ ریزی از دوران کودکی است. این مقاله براساس پژوهشی در زمینۀ تأثیر دیدگاه برنامه درسی راهبردی، برنامه­ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای مبتنی بر این دیدگاه به نام "زمین ما و آنچه در آن است"، در شکل گیری و ارتقای سواد زیست محیطی کودکان نگاشته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل میزان سواد زیست محیطی کودکان پیش از این آموزش بر اساس ارزیابی دانش، نگرش و رفتار آنها، برخورداری از دوره آموزشی مبتنی بر دیدگاه، کنترل کیفیت و مستند سازی فرآیند آموزش و بررسی شاخصهای سواد زیست محیطی پس از آموزش، بیانگر تأثیر قابل توجه این آموزش بوده است؛ به گونه ای که نسبت میانگینها در مقایسه پیش ­آزمون و پس­آزمون تقریباً رشدی دو برابر در هر چهار فرضیه آزمون داشته است. یافت ه­های پژوهش با توجه به تحلیلها و مستندات کمی و کیفی و مرور فرآیند آموزش و کیفیت آن و حضور مستمر نگارنده در مراکز آموزشی استان البرز، نشانگر دستیابی کودکان به آنگونه سوادی بود که دلبستگی آنها را به کلیه عوامل زنده و غیرزنده زمین و مشارکت فعالانه آنها را در حفاظت از محیط زیست نشان می­دهد. %> http://qjoe.ir/article-1-329-fa.pdf %P 9-32 %& 9 %! %9 Research %L A-10-107-88 %+ %G eng %@ 1017-4133 %[ 2017