%0 Journal Article %A Aghdasi, S. %A Kiamanesh, Ph.D., A.R. %A MahdaviHezaaveh, M. %A Safarkhaani, M. %T Teacher-Student Interaction in Primary Schools Succeeding and Failing in PIRLS 2006 and TIMSS 2007 %J Quarterly Journal Of Education %V 30 %N 3 %U http://qjoe.ir/article-1-194-fa.html %R %D 2014 %K teacher-student interaction, classroom, successful schools, PIRLS, TIMSS, %X در این مقاله تعامل معلم-دانش­آموز در شرایط طبیعی کلاس درس از دو بعد کنشهای روان­شناسانه و اخلاقی با تأکید بر رویکرد کیفی مورد توجه قرار گرفته است. چهار مدرسه موفق و یک مدرسه ناموفق در آزمون تیمز 2007 و پرلز 2006 (با توجه به عملکرد دانش­آموزان مدرسه در آزمونهای ذکر شده) در این پژوهش بررسی شده­اند. داده­های مطالعه با بررسی اسناد (شامل دست نوشته­های معلمان درباره دانش­آموزان و پرونده­های تحصیلی دانش­آموزان) و مشاهده در شرایط طبیعی کلاس و مدرسه، گردآوری و با توجه به رویکرد تقلیل اطلاعات شامل کدگذاری توصیفی، کدگذاری استنباطی– الگویی تحلیل و تفسیر شده است. یافته­ها نشان می­دهند که فضای گرم و صمیمی توأم با احترام، توجه معلم به دانش­آموزان و حمایت از آنان در کلاسهای موفق و ارتباط خشک و توأم با عدم احترام به فردیت دانش­آموزان در کلاس ناموفق، از مهم­ترین ویژگیهای کلاسهای مورد مطالعه هستند. همچنین، معلمان معمولاً برای برقراری نظم در کلاسهای مدارس دچار مشکل هستند. مهم­ترین گفتمان معلمان و دانش­آموزان در کلاسهای موفق پس از برقراری نظم، ارائه بازخوردهای کلامی، غیرکلامی، اصلاحی و تشویقی به پاسخهای دانش­آموزان از سوی معلم و همکلاسیهاست. معلمان هر دو گروه در کنشهای روانشناسانه و اخلاقی دچار مشکل هستند، یعنی نسبت به دانش­آموزان ضعیف و دارای مشکلات رفتاری، سوگیرانه رفتار می­کنند و تخصص و آگاهی لازم را برای برخورد مناسب با این قبیل دانش­آموزان ندارند. %> http://qjoe.ir/article-1-194-fa.pdf %P 93-120 %& 93 %! %9 Research %L A-10-107-77 %+ %G eng %@ 1017-4133 %[ 2014