TY - JOUR JF - qjoe JO - QJOE VL - 31 IS - 2 PY - 2015 Y1 - 2015/9/01 TI - The Necessity of Paying Attention to the Developmental and Educational Significance of Pre-School Years, as Indicated by Contemporary Research TT - تبیین ضرورت تربیت اوان کودکی (پیش از دبستان) مبتنی بر سنتز پژوهی شواهد تجربی معاصر N2 - هدف این نوشتار، تبیین چرایی و ضرورت توجه به تربیت اوان کودکی (تاک) از سوی افراد، گروه ها و نهادهایی است که لازم است به این مهم، نه تنها توجه ویژه داشته باشند، بلکه در این زمینه وارد مرحله عمل گردند.در این جستار، تربیت اوان کودکی به صورت جامع و از همه ابعاد مد نظر بوده است. منظور از اوان کودکی، زیست کودک از بدو تولد تا ورود به پایه اول دبستان است که هم دوره پیش دبستان (توسط آموزش و پرورش) و هم دوره ­های سنی پایین­تر را در مهد کودک­ها شامل می­‌شود. برای دستیابی به تببین فوق از روش سنتز پژوهی استفاده شده است که در آن پژوهشهای بیست سال اخیر با روشی نظام ­مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شدند. در مرحله بعد (غربالگری ریز)،25 پژوهش که معیارهای مد نظر را داشتند انتخاب شده اند، سپس سنتزی از یافته­ های آنان طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده ­ها، ارائه شده است. یافته ­های این سنتز نشان می­دهد که ضرورت پرداختن به تربیت اوان کودکی از چهار منظر توجیه پذیر است: توجیه بیولوژیک (یافته­ های پژوهشی حوزه عصب شناختی و مغز)، توجیه اقتصادی (تحلیل هزینه ـ فایده)، توجیه آموزشی (عملکرد و پیشرفت تحصیلی مطلوب در طول دوره تحصیل) و توجیه اجتماعی (رشد منشها و کنشهای اجتماعی مطلوب در طول نوجوانی و بزرگسالی). SP - 91 EP - 118 AU - Talaa'ee, Ph.D., E. AU - Bozorg, H. AD - KW - early childhood KW - developmental research KW - synthesis UR - http://qjoe.ir/article-1-173-fa.html ER -