@ARTICLE{Ghafoori, Ph.D., author = {Rostami, P. and Veysi, Ph.D., K. and Ghafoori, Ph.D., F. and Ali’aabaadi, Ph.D., S. and }, title = {Factors Influencing Indices of Competency for Student-Teachers in Physical Education}, volume = {37}, number = {1}, abstract ={‌هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجو- معلمان تربیت‌­بدنی و عوامل زمینه­‌ای مؤثر بر آن بود. روش­ پژوهش شناختی از نوع ترکیبی (کیفی-کمّی) است. نمونه‌­های پژوهش در مرحله کیفی، صاحب‌­نظران (22 نفر) و در مرحله کمّی دانشجو- معلمان دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور به تعداد 324 نفر بوده است. برای گرد­آوری داده‌­های پژوهش در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها در مرحله کیفی از کدگذاری باز، محوری و گزینشی و در بخش کمّی از روایی ­سازه و ضریب مسیر استفاده شده است. همۀ تحلیلها با نرم­ا‌فزارهای مکس‌­کیودا و اسمارت پی‌­ال اس انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده­‌های کیفی نشان داده که شایستگی دانشجو- معلمان تربیت‌­بدنی دارای چهار شاخص تربیتی موضوعی، تربیتی، موضوعی و عمومی است. عوامل زمینه‌­ای مؤثر بر شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیت­‌بدنی نیز مشمول شاخصهای آشنایی با فناوری اطلاعات، فراهم کردن امکانات، خصوصیات شخصیتی مربیان، فراهم کردن تسهیلات، محیط و حمایت مسئولان بود. نتایج بخش کمی نیز نشان داده است که عوامل زمینه­ای بر شایستگی دانشجو- معلمان تریبت بدنی دانشگاههای فرهنگیان ایران تأثیر مثبت و معنادار (0/854) دارد (0/01>P). با توجه به نتایج پژوهش می­‌توان بیان کرد که در صورت فراهم کردن و تقویت عوامل زمینه‌­ای در دانشگاه فرهنگیان می‌­توان شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی را افزایش داد. همچنین شناسایی شاخصهای شایستگی را می‌­توان به منزلۀ گامی در راستای تقویت و احیای شایستگیهای دانشجو- معلمان تربیت­‌بدنی (متناسب با نیازهای آموزش تربیت­‌بدنی) در نظر گرفت. }, URL = {http://qjoe.ir/article-1-2972-fa.html}, eprint = {http://qjoe.ir/article-1-2972-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal Of Education}, doi = {}, year = {2021} }