TY - JOUR T1 - Assessing the Validity and Reliability of Barrett’s Test of Aptitude for the Use among 9th Graders TT - استانداردسازی و هنجاریابی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم JF - qjoe JO - qjoe VL - 37 IS - 1 UR - http://qjoe.ir/article-1-2969-fa.html Y1 - 2021 SP - 53 EP - 72 KW - aptitude KW - Barrett’s Aptitude Test KW - academic-occupational guidance KW - field selection KW - 9th graders N2 - پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روان‌سنجی آزمون استعداد بارت برای هدایت تحصیلی شغلی دانش‌آموزان پایه نهم انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف توسعه‌ای و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری همۀ دانش آموزان پایه نهم شهرستانهای سقز و بوکان (سقز،2542 و بوکان، 2139 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با محاسبه خطای پنج درصد و با روش نمونه‌گیری سهمیه ای و تصادفی خوشه ای 830 نفر (500 دختر،330 پسر) به‌­دست آمد. ابزار پژوهش مجموعه 434 سؤالی استعداد بارت بود که دانش­‌آموز باید در 153 دقیقه به سؤالات آزمون پاسخ می‌داد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل عامل تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون، t، z) استفاده شد و نتایج با نرم‌­افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان دادند که اندازه ضرایب در سه گونه از روایی (صوری، ملاکی و سازه) و سه گونه از اعتبار (بازآزمایی، گاتمن و کودرریچاردسون 20) تا حدودی مناسب است. علاوه بر این جدول هنجار نمرات با میانگین صد و انحراف معیار 15 برای تبدیل نمرات به بهره هوشی چندگانه ایجاد شده است. به‌طورکلی یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان دادند که آزمون استعداد بارت از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و می‌توان از آن برای هدایت تحصیلی شغلی دانش آموزان پایه نهم استفاده کرد. M3 ER -