TY - JOUR JF - qjoe JO - QJOE VL - 32 IS - 3 PY - 2016 Y1 - 2016/12/01 TI - Critical Thinking and Religious Training:Areas of Convergence TT - تبیین وتحلیل زمینه­ های سازواری و همگرایی مؤلفه­ های تفکر انتقادی با تربیت دینی N2 - دیدگاه های یک تربیت دینی را در تضاد با عقلانی توان دیشه ورزی می­بینند، منشأ بسیاری از شبهات و پرسشهایی اند که در این زمینه مطرح شده اند. برهمین اساس امروزه عناوینی چون القای تفکر عقلانی،تفکرانتقادی و خلاقیت از موضوعات مهم تربیتی هستند که نظر پژوهشگران را به خود جلب کرده اند. درتعلیم و تربیت امروز گرایش به تفکر انتقادی یکی از ملزومات زندگی عقلانی قلمداد شده است. در کشور ما، ضرورت تربیت دینی به منزلۀ وظیفۀ مهم و اصلی تعلیم و تربیت پذیرفته شده است و باید به گون ه­ای اعمال شود که در مقابل چالش های موجود به بهترین شکل، مخاطبان را جذب کند. بنابراین، باید تلاش کرد تا به شیوه­ های موجود در این فرآیند، کیفیت بخشید و آن را بهتر و زیباتر به نسل جوان ارائه داد. اگر تربیت دینی بتواند با روشهای جدید منطبق شود،­گامی مؤثر برای جذب افراد به دینداری برداشته است. یک راهکار اساسی در جامعه ما، داشتن تفکر انتقادی در شیوه ­های تربیت دینی است. این مقاله، با روش تحلیل مفهومی و نیز با استناد به منابع معتبر، تلاش می­کند به تطبیق و همگرایی مؤلفه­ هایی که در تفکر انتقادی و تربیت دینی مؤثرند، بپردازد. نتیجه این پژوهش، اشتراک برخی مؤلفه­ های تفکر انتقادی و تربیت دینی را به ویژه در بعد شناختی مورد تأکید قرار می­دهد و ثابت می­کند که این مؤلفه­ ها با هم تطابق و همخوانی دارند. SP - 57 EP - 78 AU - Homaayoonfard, A. AU - Sajjaadi, Ph.D., S.M. AD - KW - critical thinking KW - religious training KW - convergence UR - http://qjoe.ir/article-1-132-fa.html ER -