@ARTICLE{Ziyaa’ee Mehr, Ph.D., author = {Ziyaa’ee Mehr, Ph.D., A. and Hallaaji, Ph.D., M. and }, title = {Female High School Teachers’ Opinion on Their Educational Role and the Extent to Which They Match the Expectations of the National Curriculum}, volume = {32}, number = {3}, abstract ={هدف این پژوهش، توصیف و تحلیل نظرات معلمان از آگاهی های مرتبط با نقشهای تربیتی خود و میزان همپوشانی آن با انتظارات برنامه درسی ملی بوده است. با بهره­ گیری از روش های پدیدارشناختی و زمینه‌یابی از نوع توصیفی­ تحلیلی، نخست پرسشنامه محقق ­ساخته با یک سؤال باز میان 80 نفر از آنها به شکل تصادفی توزیع و گرد‌آوری شد. سپس با استخراج برداشتها و تعابیر ارائه شده، پرسشنامه نظرسنجی نهایی نقشهای تربیتی معلمان، تولید و میان 239 نفر از دبیران زن دوره دوم متوسطه شهر تهران با نمونه­ گیری تصادفی خوشه ای اجرا شد. نتایج چرخش تحلیل عاملی در نرم افزار لیزرل نشان می­دهد که از دیدگاه دبیران این خرده نقشها می­تواند به ترتیب در چهار گروه نقشهای ارتباطی و خلاقانه، آموزشی و اجرایی، انگیزشی و هدایتگرانه دسته بندی شود. میزان آگاهی معلمان با میانگین تجربی کل با عدد 55/1 کمتر از میانگین نظری (3) به ­دست آمده است که نشان­ دهنده آگاهی کمتر از حد متوسط معلمان نسبت به نقش های تربیتی خود است. مقایسه خرده نقش های تربیتی سند برنامه درسی ملی با خرده نقش های تربیتی ارائه شده از سوی معلمان، نشان می­دهد که معلمان دربارۀ خرده نقشهای تربیتی و خلاقانه آگاهی و شناخت کافی ندارند، اما دربارۀ سایر نقشها از آگاهی کافی برخوردارند. از این رو، همپوشانی بالایی میان نقشهای تربیتی برگرفته از سند برنامه درسی ملی و نظرات معلمان مشاهده می­شود. }, URL = {http://qjoe.ir/article-1-131-fa.html}, eprint = {http://qjoe.ir/article-1-131-fa.pdf}, journal = {Quarterly Journal Of Education}, doi = {}, year = {2016} }