TY - JOUR JF - qjoe JO - QJOE VL - 34 IS - 2 PY - 2018 Y1 - 2018/8/01 TI - A Standard Model for Measuring Professional Competencies of Teachers in the Islamic Republic of Iran TT - الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران N2 - اندیشمندان تربیت و توسعه حرفه‌­ای معلمان را انگاره­ای بی­‌بدیل در تضمین کیفیت سامانه­‌های آموزشی دانسته­‌اند. این مهم چنانچه به منظور رصد افقهای شایستگی و بالندگی در زوایای تعلیم و تربیت معلمان انجام شود، هدفی والا و گران­سنگ خواهد بود. در این پژوهش با تکیه به روش مطالعه کیفی «فراترکیب» تلاش شده است که الگویی معیار (جامع و استاندارد) برای سنجش صلاحیت­ حرفه ای معلمی ارائه شود؛ الگویی که هم ناظر بر معیارهای روزآمد و پیش­رو ارزیابی باشد و هم حوزه‌­های کلیدی برنامه­درسی تربیت معلم را پوشش دهد. بر اساس بروندادهای پژوهش، از میان شانزده سند بالادستی ملی، متون علمی و اسناد بین­المللی، در مجموع 28 مدل مفهومی، 6098 کد آزاد، 1655 مضمون و 218 محور موضوعی احصا شد. بر پایه یافته­‌ها، ساختار نهایی این الگو در 7 ساحت، 33 حوزه محوری و 158 شاخص صلاحیت با نام «الگوی معیار سنجش صلاحیت حرفه‌­ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران» پدید آمد. ساحتهای هفتگانه این الگو عبارت‌­اند از: 1. برنامه‌­ریزی و آماده­سازی برای آموزش؛ 2. برنامه‌­ریزی و طراحی برای یادگیری؛ 3. مدیریت پیرامون و محیط یادگیری؛ 4. آموزش اثربخش؛ 5. مسئولیت سازمانی و توسعه حرفه‌­ای؛ 6. سرمایه اجتماعی و فعالیت فرهنگی و 7. معنویت­، اخلاق­ و خداباوری. برایند پژوهش حاکی از آن است که الگوی پیش رو: (الف) ناظر بر تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام؛ (ب) نخستین گام در راه معیارسنجی حرفه­ای معلمی؛ (ج) برآورنده نیاز داخلی برای سیاستگذاری و تهیه آزمونهای ارزیابی و (د) همسو با شرایط و ملاحظات نظری و عملی ارزیابی در تراز جمهوری اسلامی ایران می­باشد. SP - 9 EP - 30 AU - Askari Matin, S. AU - Kiyaani, Ph.D., G.R. AD - KW - model KW - measurement KW - teacher training KW - professional competency KW - metasynthesis KW - I.R. Iran UR - http://qjoe.ir/article-1-1055-fa.html ER -