TY - JOUR JF - qjoe JO - QJOE VL - 37 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/6/01 TI - Dimensions and Constituents of a Desired Model for Setting Guidelines within the Iranian System of Education TT - شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل مطلوب فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران N2 - آموزش و پرورش پنجره ورود به سوی توسعه پایدار و کلید پیشرفت جامعه است و نقش آن در روند توسعه جوامع بسیار مهم و تعیین­‌کننده است تا آنجا که تعلیم و تربیت از اصلی­‌ترین نیازهای جوامع محسوب می­‌شود. خط مشی­‌گذاری در نظام آموزش و پرورش از اهمیتی بسزا برخوردار است، بدین منظور نیازمند الگوی خط مشی­‌گذاری مدون و معتبر بومی برای تدوین، اجرا و پایش خط مشی­‌های این نظام هستیم. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه­‌های مدل مطلوب فرایند خط مشی­‌گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این پژوهش از روش کیفی و استراتژی تحلیل مضمون استفاده شده و برای پاسخ دادن به پرسشهای پژوهش، چهارده مصاحبه عمیق با خبرگان و صاحب‌­نظرانی انجام شده که به روش هدفمند انتخاب شده اند. تحلیل داده‌­ها در نهایت به احصای 62 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان­‌دهنده، 3 مضمون فراگیر و شکل­‌گیری الگوی نظری انجامیده است. یافته‌­های پژوهش نشان دادند که فرایند خط مشی­‌گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران مشتمل بر سه بعد تدوین، اجرا و ارزیابی است و مؤلفه ‌­های این فرایند شامل شناخت مسأله، شناخت محیط سازمانی، بهره­‌مندی از تجارب گذشته، مشارکت بازیگران و ذینفعان و استلزامات اجرا در بعد تدوین خط مشی، حوزه راهبری، حوزه عملیاتی، مشارکت ­بخشی و فرابخشی و شرایط زمینه ای در بعد اجرای خط­‌مشی و ارزیابی دروندادها، ارزیابی فرایندها، ارزیابی بروندادها و ارزیابی پیامدها در بعد ارزیابی خط مشی اند. SP - 7 EP - 32 AU - Saboori, H. AU - Givariaan, H. AU - Haqshenaas Kaashaani, F. AD - KW - guidelines KW - policies KW - process of setting guidelines KW - Ministry of Education UR - http://qjoe.ir/article-1-2967-fa.html ER -